Jdi na obsah Jdi na menu

JÍDLOVĚDA

MILUJI JÍDLO, OPRAVDOVÉ JÍDLO

 

img_20200724_085625.jpg

ANDY

Specialista na zdravotní prevenci a výživu
Alternativní zdravotník

 

 

Příspěvky

UDĚLEJTE SI ČAJ ZE SLUPKY OD BANÁNU

4. 11. 2020

slupka-banana-peel-3404376_960_720.jpgBanán je skvělé ovoce, ideálním zdrojem draslíku. Když jej konzumujete, odstraníte slupku a tu poté vyhodíte. Víte však, že slupka má spoustu přínosů pro lidské tělo? Také ona obsahuje spoustu vitamínů a minerálů, které můžete ještě dále využívat. Můžete si udělat z banánové slupky čaj!

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PŘERUŠOVANÝ PŮST JE CESTA K LEPŠÍMU ZDRAVÍ

11. 10. 2020

ass-2871304_960_720.jpgPřerušovaný půst je způsob jak si užívat jídlo a přesto hubnout. Osobně mám tuhle metodu ozkoušenou na vlastní kůži a můžu jen souhlasit.

 

V podstatě v mém jídelníčku najdete v přiměřené míře úplně vše (tak 80% zdravé jídlo) a pokud dodržuji určité fáze jídla/půstu opravdu důsledně (u mne v poměru 9hodin/15hodin) opravdu se mi daří vždycky trochu zhubnout. A jaké máte zkušenosti s přerušovaným půstem vy? 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

LÉČIVÉ ÚČINKY SLANINY

4. 10. 2020

slanina-bacon-1323412_960_720.jpgDnes trošku rozboříme mýty o „nezdravých“ tucích a zastavíme se přímo u zdroje vepřového sádla – slaniny. Věřte, že tato živočišná surovina si to právem zaslouží. Popíšeme si její léčivé účinky, o kterých zřejmě ani nevíte.

 

Na úvod pár čísel. Slanina je jediný masový výrobek, který má v sobě okolo 150 různých látek. Všechny samozřejmě nejsou zdraví prospěšné a tak se doporučuje konzumovat ji jen v malém množství.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

POTĚŠTE SVÉ DĚTI VÝROBOU DOMÁCÍ LÉKOŘICE. BEZ CHEMIE A KONZERVANTŮ

3. 9. 2020

lekorice-licorice-473792_960_720.jpgLékořice není ve světě léčitelství a gastronomie žádnou novinkou, ba právě naopak. V dnešní době narazíte na lékořici nejčastěji v podobě černých pendreků. Za léčivými účinky lékořice stojí řada účinných látek. Kořen obsahuje velké množství sladkého glycyrrhizinu, vitamíny B, lecitin, biotin, zinek nebo jód. Zmíněný glycyrrhizin pomáhá při léčbě jater, stimuluje hormonální rovnováhu a působí protizánětlivě.  A tuhle pochoutku si z kořene lékořice můžete vyrobit i sami doma.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

UŽ JSTE OCHUTNALI CHLEBOVNÍK? DOKÁŽE NAHRADIT MASO

27. 8. 2020

chlebovnik-tree-3044954_960_720.jpgZajímáte se o exotické suroviny a také o zdravou stravu, popřípadě veganské či vegetariánské pochoutky? V tom případě vám jistě neunikl ani chlebovník neboli jackfruit. Ten mnohým připomíná chuť banánu či ananasu a jiní na něj nedají dopustit ani v kuchyni, kde může skvěle nahradit dokonce i maso. Připravit se ovšem dá na tisíce způsobů.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MARMELÁDA Z MÁTY POMÁHÁ PŘI LÉČBĚ NACHLAZENÍ NEBO S NADÝMÁNÍM

15. 8. 2020

jam-3489306_960_720.jpgUž jste slyšeli o mátovém džemu? Příprava je velmi jednoduchá. Nejenže báječně chutná, navíc je to i oku lahodící dobrota, která udělá z obyčejného chleba s máslem delikatesu. Mátová marmeláda navíc dokáže pomoci při bolestech břicha, při nadýmání nebo s obyčejným nachlazením. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ LEDOVÁ KÁVA

3. 8. 2020

iced-coffee-2305203_1920.jpgRecept na domácí ledovou kávu - udělejte si svou oblíbenou kávu za studena snadno a rychle.

Do sklenice od přesnídávky dáme 2-3 lžičky instantní kávy, 1-2 lžičky cukru. Kávu zalijeme do půlky přesnídávkové sklenice studenou vodou. Sklenici uzavřeme a protřepeme, dokud se neobjeví pěna. Do sklenice, ve které podáváme ledovou kávu, dáme kostky ledu a přilijeme kávovou pěnu. Led můžeme nahradit vanilkovou zmrzlinou. Dobrou chuť.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MANGOLD - ZELENÉ LISTY PLNÉ LUTHEINU PRO NAŠE OČI

27. 7. 2020

mangold-swiss-chard-3641280_960_720.jpgŠpenát v kuchyni používá téměř každý, ale na mangold se tak trochu zapomíná. A to je škoda. Obsahuje totiž zraku prospěšný lutein a jedlé jsou jak jeho řapíky, tak listy.

 

Lutein je prospěšný pro náš zrak, proto by ho měli do své stravy pravidelně zařazovat všichni ti, kdo pracují u počítače, dlouho řídí nebo jinak namáhají oči. Lutein se vyskytuje v zelených rostlinách a žlutých květech.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAKÝCH CHYB SE VYVAROVAT PŘI VAŘENÍ TĚSTOVIN

20. 7. 2020

spaghetti-569067_960_720.jpgTěstoviny do hrnce, chvilku počkat, scedit a hotovo. Zdálo by se, že je příprava těstovin zcela primitivní záležitostí. Přesto ale na talířích často přistanou spíše převařené nudle, které mají hodně daleko k italským ideálům této dobroty. Právě v Itálii je vaření těstovin jistým druhem umění. A zdejší kuchaři velmi dobře vědí, jak naplno vyzdvihnout plný potenciál těchto potravin. Čeho bychom se tedy podle expertů měli v kuchyni určitě vyvarovat?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

GRILOVANÉ OVOCE: JABLKA, BROSKVE, ANANAS I BANÁN - TO POTĚŠÍ

8. 7. 2020

peach-1482901_960_720.jpgGrilovací sezóna je tady. Přichází čas blýsknout se před návštěvou a také si  u grilu dobře pochutnat. Každou zahradní párty jistě ozvláštní čerstvě grilované ovoce, které skvěle chutná. Dezert z grilovaného ovoce. Výborné chuti dosáhnete přidáním kvalitního řeckého jogurtu a zakysané smetany. Milovníci zmrzliny zase jistě podlehnou ovoci s vanilkovou zmrzlinou a šlehačkou.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ GRANOLA JAKO IDEÁLNÍ SNÍDANĚ

12. 6. 2020

granola-3440204_960_720.jpgRecept na domácí granolu se skládá jen ze 3 hlavních ingrediencí. Vloček, ořechů a kokosových lupínků v poměru 1 : 2 : 3, tedy 1 díl vloček, 2 díly ořechů a 3 díly kokosových lupínků. Vše stačí smíchat, přidat pár lžic kokosového oleje, podle chuti lžíci medu, mletou skořici a upéct.  pak už si ji jen přidáváte k jogurtu a ovoci ke snídani. To prostě můžu.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MASCARPONE S CITRONOVÝMI ŠPAGETAMI

8. 6. 2020

spaghetti-1392266_960_720.jpgZbylo vám z pečení mascarpone? Zkuste ho použít naslano! Jeho jemná chuť perfektně propojí chutě a vytvoří delikátní omáčku na těstoviny. Stačí jen pár surovin, které máte běžně doma, bylinky, které vám rostou za oknem nebo na zahrádce, a efektní pokrm pro celou rodinu je do 20 minut hotový!

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VYŠKAVŘTE SI VLASTNÍ SÁDLO I DOMÁCÍ ŠKVARKY

25. 5. 2020

fat-3400535_960_720.jpgChválené i zatracované – to se dá říct o vepřovém sádle, na které někteří nedají dopustit, jiní jho odmítají jako nezdravý živočišný tuk. 

 

V každém případě jsou tuky nezbytné pro správné fungování našeho organismu. Nemusíme se jich bát, ačkoli obsahují dvakrát více kalorií než sacharidy. Tuky jsou totiž zdrojem energie pro svaly, srdce a jsou součástí buněčných membrán. Rovněž nám umožňují vstřebávat vitaminy, které jsou rozpustné v tucích jako A, D, E a K. Tuky by měly tvořit zhruba třetinu našeho denního příjmu energie z potravy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ SÁDLOVÉ HOUSTIČKY

20. 5. 2020

appetite-1238406_960_720.jpgPokud vám už chleba i rohlíky lezou ušima a chcete změnu, vyzkoušejte tyto sádlové houstičky. Jsou hotové do 60 minut, potřebujete na ně jen pár ingrediencí a garantujeme vám, že při ochutnávání nezůstanete jen u jedné. Tak moc jsou dobré. A zvládne je i začátečník.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VYROBTE SI DOMÁCÍ COLU

27. 4. 2020

cola-soft-drink-2741251_960_720.jpgNejeden milovník koly se již pokoušel vyrobit si doma stejně lahodné a osvěžující pití, jakým je právě Coca-Cola. Pokud i vy máte tendenci vyzkoušet si na vlastní kůži výrobu tohoto světově populárního nápoje, budete k tomu potřebovat následující ingredience:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MÝTY A FAKTA O CUKRU

15. 5. 2019

cukr-waffle-heart-2697904_960_720.jpgO tom, jak moc nám cukr škodí, se ví už nějakou dobu. Ale zatímco jedni se jej snaží ze svého jídelníčku i života za každou cenu dostat pryč, druzí mají stále pocit, že jich se rizika, jež cukr představuje pro lidský organismus, netýkají. Možná za to mohou i mýty, které kolem jeho konzumace stále panují. Pojďme se tedy na to blíže podívat.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

CO JÍST, ABYCHOM PŘEDCHÁZELI RAKOVINOVÉMU BUJENÍ

13. 5. 2019

salad-2939830_960_720.jpgV článku sdílím doporučení ohledně preventivní výživy, zdrojem je Masarykův  onkologický ústav v Brně:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NÍZKOSACHARIDOVÝ JÍDELNÍČEK - PŘEHLED CO VLASTNĚ JÍST

10. 5. 2019

vegetables-1274953_960_720.jpgPři nízkosacharidové stravě je důležité používat kvalitní základní potraviny a vyřadit průmyslově zpracované výrobky, které obsahují přidané cukry, škroby, mouku, nekvalitní upravené tuky a další přidané látky. 

 

Do nízkosacharidového jídelníčku patří zejména:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZÁKLADEM JE JÍST SKUTEČNÉ POTRAVINY

16. 4. 2019

vegetable-skewer-3317060_960_720.jpgNejzdravější stravou jsou skutečné potraviny – tedy opravdové maso (ne uzeniny), ryby z moře i českého rybníka (ne rybí saláty a předsmažené rybí prsty plné éček), čerstvá zelenina a ovoce (ne džusy a výrobky s ovocnou příchutí), poctivé mléko a mléčné výrobky (ne odtučněné a nízkotučné varianty zahuštěné škrobem), skutečná vejce (ne sójové a jiné náhražky), kvalitní kváskový chléb (ne bílé rohlíky nebo dobarvené housky s látkami zlepšujícími mouku), luštěniny a celá zrna (ne „polystyrenové” křehké plátky a jiné pufované výrobky), kvalitní průmyslově neupravené tuky a oleje (ne rafinované oleje, ztužené rostlinné tuky a margaríny). 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KAŽDÝ KOUSEK JÍDLA, KTERÝ SNÍTE, OVLIVŇUJE VAŠE TĚLO I MYSL

21. 2. 2019

breakfast-690128_960_720--1-.jpgJídlo, které jíme, ovlivňuje každou část našeho těla. Zdravá pokožka a lesk vlasů jsou nejviditelnějšími signály, že tělo dostává správné živiny.

 

Ale to, co jíme působí daleko rafinovaněji a mnohem více do hloubky. Všechno co polkneme, má vliv na úroveň naší energie, na schopnost odolávat infekcím, na bdělost, sílu a odolnost proti únavě.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA

SYROVÉ HLÁVKOVÉ ZELÍ

25. 1. 2019

hlavkove-zeli-kohl-3722517_960_720.jpgChcete-li mít krásnou zářící pleť a dostatečně silný imunitní systém, pak do svého jídelníčku určitě zařaďte zelí. Zelí se řadí mezi brukvovitou zeleninu, která je notoricky známá pro svůj vysoký obsah prospěšných živin. Pokud se tedy snažíte vylepšit svůj jídelníček, pak by měla být brukvovitá zelenina na samém vrcholu vašeho seznamu potravin.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VEJCE - SUPERPOTRAVINA, KTERÁ PŘEKVAPÍ

16. 1. 2019

eggs-1217263_960_720.pngVe vejcích najdeme nejen vitaminy, ale také minerální látky, aminokyseliny a antioxidanty. Kromě zmíněného vitaminu D vejce obsahují také vitaminy A, B5, B12, B2, B6, E a K. Z minerálních látek je to pak již zmíněný vápník, fosfor, který rovněž podporuje zdraví kostí, draslík, železo nebo zinek, který posiluje imunitu. Ve vejcích najdeme také cholin. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KAVIÁR CHUDÝCH Z OPEČENÉHO LILKU

14. 1. 2019

lilek-sliced-eggplant-683119_960_720.jpgZ plodů lilku se mimo jiné připravuje i tzv. falešný kaviár. Je chutný a samozřejmě daleko levnější než ten z jiker vyzy nebo jesetera. Nejčastěji se s ním setkáte na studených bufetech v Rumunsku, ale nepohrdnou jím ani v zemi pravého kaviáru v Rusku

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEBEZPEČÍ SKRYTÉ V ENERGETICKÝCH DRINCÍCH

19. 12. 2018

garbage-1024806_960_720.jpgJsou lidé, kteří nedají bez energetického nápoje ani ránu a staly se součástí jejich pitného režimu. Bohužel. Našemu tělu totiž tyto drinky škodí víc, než si mnozí dokáží připustit.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MELTA - VZPOMÍNKA NA DĚTSTVÍ I ALTERNATIVNÍ VARIANTA KÁVY

20. 11. 2018

relaxing-1979674_960_720--1-.jpgMelta je dnes synonymem zdravého životního stylu. Jelikož neobsahuje kofein, meltovou kávu si kromě dospělých mohou dopřávat také těhotné ženy a děti. Melta ovšem bohužel není bezlepková. Proto by meltovou kávu neměli pít lidé s alergií na lepek.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JEDLÉ KAŠTANY

14. 11. 2018

chestnut-1698730_960_720.jpgJedlý kaštan je mezi stromy, tím čím je fenykl mezi bylinami: stoprocentně zdravý, od kořene až po vrchol. Jedlé kaštany mají pro lidský organismus obrovský přínos. Čistí játra od jedovatých zplodin a působí proti průjmům, psychickým poruchám a stavům úzkosti. V lidovém léčitelství a farmakologickém průmyslu se využívají listy jako prostředek proti kašli. Pro svůj nízký obsah cukru jsou vhodné i pro diabetiky.  

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZDRAVÉ SVAČINY PRO DĚTI DO ŠKOLY

3. 9. 2018

sandwich-1489262_960_720--1-.jpgTak dnes se zase roztáčí ten známý kolotoč. Děti jdou do školy. A na rodiče připadne kreativní úkol, aby na ně každé ráno čekala zdravá, kvalitní a hlavně zajímavá svačinka.

První věc, kterou je potřeba zdůraznit je, že téměř jakákoliv svačina, kterou dítěti doma připravíte, je zdravější než ta, kterou si koupí, když mu dáte peníze, ať si něco koupí cestou do školy. Většina dětí totiž skončí u sladkého pečiva typu koblihy, šátečky nebo třeba u komerčních baget, sladkých limonád apod. Co má tedy obsahovat správná svačina do školy na každý den? 

 
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZAŘIĎTE SI DOSTATEK JODU VE STRAVĚ

11. 8. 2018

sushi-354628_960_720.jpgJód je základní stopový prvek, který je nezbytný pro normální růst a vývoj těla. Přibližně 60 % jódu v lidském těle je uloženo ve štítné žláze. Jeho přínos pro zdraví hraje velmi důležitou roli pro zachování správné funkce štítné žlázy, která vylučuje důležité hormony, které řídí základní metabolické funkce těla. Máte ho dostatek?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ VÝROBA MOZZARELLY

9. 8. 2018

mozarella-2120164_960_720.jpgA co si takhle v těchto letních dnech udělat domácí mozzarellu, která k lehkému rajčatovému salátu dodá ještě vytříbenější chuť? 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OPIČÍ MÁSLO BUDETE MILOVAT

2. 8. 2018

waffles-3526360_960_720.jpgOpičí máslo? Že jste o ničem takovém neslyšeli? Pak nevíte, o jakou dobrotu jste přicházeli. A vůbec se nemusíte bát, že by se snad vyrábělo z opiček. jedná se o sladkou pomazánku z banánu, ananasu a kokosu.. takže trošku něco jako piňa koláda na lžičku :-)

Opičí máslo je ideální doplněk třeba zmrzlin, palačinek či vaflí. Ale většině lidí chutná natolik, že ho prostě ujídají lžící ze sklenice a nestačí ho na nic namazat. Tak dobré totiž je. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0