Jdi na obsah Jdi na menu

JÍDLOVĚDA

Jíst zdravě není žádná věda. Naopak, je to ta nejpřirozenější věc na světě.

img_20220715_092506_122.jpg

Andrea Kindermann

Specialista zdravotní prevence 

 

Příspěvky

POTRAVINY, KTERÉ JÍME

5. 11. 2023

appetizer-1386743.jpgPokud se však podívám na kvalitu potravin, někdy si říkám, že bych chtěl dát ochutnat svým dětem to, co se tu před těmi dvaceti léty jedlo. Nabídka potravin, které jsou teď            v obchodech, je skutečně rozmanitá. Na straně druhé se za touto "rozmanitostí" skrývají jen různé barevné obaly a krabičky, které obsahují prakticky  totéž. Mnoho potravin, které bychom si dovedli sami vyrobit, se vozí přes půl  Evropy a zátěž exhalacemi a znečisťováním životního prostředí je větší, než  jejich samotná užitná hodnota a vliv na zdraví. 
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAK SE JÍ DNES V ČESKU?

23. 10. 2023

food-1351287_960_720.jpgApetit Čechů se značně mění. Dopřáváme si téměř trojnásobně víc masa než lidé před šedesáti lety. Roste obliba drůbežího, mléko už moc nekupujeme, ale holdujeme sýrům, vínu a limonádám. Chleba jíme o polovinu méně, v pití piva ale nepolevujeme.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZÁLUDNÝ GLUTAMÁT

14. 9. 2023

china-1877397_960_720.jpgGlutamát je oblíbeným dochucovacím prostředkem nejen asijské kuchyně. Avšak podle posledních výzkumů může jeho nadměrná konzumace způsobovat zdravotní problémy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

HUMMUS

11. 8. 2023

hummus-1058000_960_720.jpgHummus je studený pokrm, kaše z rozmačkané uvařené cizrn\ smíchané se sezamovou pastou (tahini), olivovým olejem, citronovou šťávou, solí a česnekem.  Hummus má velký obsah železavitamínu Ckyseliny listové a vitamínu B6. Díky cizrně má vysoký obsah proteinů a vlákniny, což je zároveň dobře doplněno methioninem obsaženým v sezamu v tahini. Hummus má své uplatnění ve vegetariánské a veganské kuchyni, kde při konzumaci s chlebem může sloužit jako celkový zdroj proteinů.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NAUČTE SE JÍST ZDRAVĚ

13. 7. 2023

food-1050813_960_720.jpg Někdy se až moc soustředíme na to, co jíme, a zapomínáme, co bychom jíst mohli. Podstata zdravé výživy je hlavně pestrost a vyváženost, která organismu dodá potřebné výživné látky. Nebojte se proto experimentovat a minimálně jednou týdně zařaďte do svého jídelníčku nějakou novinku.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAK SI POMOCI PŘI DNĚ - NEMOCI KRÁLŮ

6. 6. 2023

knuckles-2965906_960_720.jpgOnemocnění dna je typ zánětu kloubů (artritidy) postihující asi 10% populace České republiky. Postihuje nejčastěji muže nad 40 let. Jedná se o metabolickou nemoc, způsobenou nadměrnou koncentrací kyseliny močové. Aby se nemoc nezhoršovala je potřeba zavést do svého života výživová opatření.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MÝTY KOLEM CHOLESTEROLU

9. 5. 2023

bread-2796393_960_720.jpgV historicky krátkém čase se medicínské propagandě podařilo vyvolat strach z cholesterolu a vytvořit éru posedlosti měřením hladiny cholesterolu. Lidé se dostávají do stresu, protože lékaři jim nařizují dodržovat dietu na snižování cholesterolu. Léky na snižování hladiny cholesterolu, statiny, se staly nejprodávanější skupinou léků, které užívají miliony lidí po celém světě. Dlouhodobá pozorování však prokazují jejich nežádoucí účinky.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OMEZTE KONZUMACI ČERVENÉHO MASA

8. 4. 2023

wood-3048066_960_720.jpgČervené maso je obviňováno z mnoha stran, že jeho konzumace má vliv na vznik karcinomů, zejména KOLOREKTÁLNÍHO (rakovina konečníku). Jedná se o nejrůznější zdroje i formy červeného masa - čerstvé, mleté, mražené, hovězí, vepřové, telecí a skopové. Obzvláště se zdůrazňuje, že riziko vzniku rakoviny se zvyšuje se zpracováním červeného masa uzením, sušením, solením, nakládáním a konzervováním, zpracováním v uzeninách a jiných masných výrobcích.  

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

RICINOVÝ OLEJ VŠESTRANNÝ LÉK

11. 5. 2021

olive-2657696_960_720.jpgToužíte po krásných hustých vlasech, pevných nelámavých nehtech nebo hustých řasách? Řešení je velice jednoduché, levné a ženy ho znají již po staletí. Používejte ricinový olej. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZA NÍZKOU OBRANYSCHOPNOST SI OBVYKLE MŮŽEME SAMI

10. 4. 2021

dna-2789567_960_720.pngPokud pomineme případy jako genetická zátěž nebo těžká choroba, fakticky platí, že za ono snižování imunity si vesměs můžeme sami. Stačí k tomu, abychom zažívali dlouhodobý stres, neměli dostatek spánku, minimálně se hýbali, konzumovali stravu chudou na vitaminy, zato bohatou na chemické látky a měli eventuálně ještě nějaké další životosprávné hříšky.
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VÝŽIVA PŘI CHŘIPCE

30. 3. 2021

woman-601568_1920.jpgObecně bychom při chřipce měli konzumovat lehce stravitelné potraviny. Tuky a přemíra koření mezi ně nepatří. Pokud se chcete kvalitně najíst a zároveň doplnit tekutiny, zařaďte do chřipkového jídelníčku polévky. Vhodné jsou především masové a zeleninové vývary.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

TEA TREE OLEJÍČEK- SVÝMI ÚČINKY VÁS PŘEKVAPÍ

29. 3. 2021

essential-768949_1920.jpgEsenciální olej tea tree se silnými antiseptickými účinky dezinfikuje drobné ranky a poranění, pomáhá při štípnutí hmyzem a oparech. Urychluje hojení a pročišťuje vzduch.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

HIMALAJSKÁ SŮL - POKLAD NAZÝVANÝ BÍLÉ ZLATO

24. 3. 2021

img_20210306_102035.jpgHimalájská sůl, obvykle dovážená z Pakistánu, obsahuje 84 přírodních složek a minerálů, které jsou nezbytné pro zdraví, a to včetně hořčíku, draslíku, vápníku, sodík, fosforu a železa. Typické růžové zbarvení je důsledkem malého množství oxidu železa (rez). Zinek, selen, jód a měď jsou v soli přítomny ve stopovém množství. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OSVĚŽTE SVOU MYSL A UZDRAVTE SVÉ TĚLO PITÍM ZELENÉHO ČAJE

19. 3. 2021

img_20210309_071609.jpgVíte, co je to modrá zóna? Jedná se o území různě po světě, kde se tamní obyvatelé dožívají nadprůměrně vysokého věku. A když se zeptáte, co za tím stojí třeba v Japonsku, shodně Vám odpoví, že určitě popíjení zeleného čaje. Také ho doma pravidelně připravují. I díky tomu možná nemám potřebu ani chutě na kávu a o jeho zdravotních přínosech ani nemluvě.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

UŽ JSTE VYZKOUŠELI CHLORELLU?

18. 3. 2021

pills-234633_1920.jpgChlorella je řasa, která je užívána nejen pro vysoký obsah chlorofylu, ale hlavně proto, že pro člověka představuje jeden z nejbohatších zdrojů vitamínů, minerálů, bílkovin a dalších vzácných látek, takže je chlorella často označována za nejzdravější stravu v historii.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 2

VÝŽIVA SENIORŮ

16. 3. 2021

food-1050813_960_720.jpgVýživa seniorů se vyznačuje řadou zvláštností, které souvisí se zdravotním stavem starších lidí.  Její důležitost by si měl uvědomit každý, kdo přichází se starším člověkem do styku – zdravotník, sociální pracovník, ale i příbuzný.

 

„Mně stačil ten rohlík s kávou. Nedělej si škodu, já už moc nepotřebuju…“ Už jste někdy něco podobného slyšeli od svých rodičů či prarodičů?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZINEK -KLÍČ K SUPERIMUNITĚ

15. 3. 2021

health-621356_1920.jpgJeden lékař kdysi napsal, že kdybychom chtěli přidělit k antickým bohům minerály, zinek by patřil Diovi. Zinek je superhrdinou a ochráncem imunitního systému, chrání nás proti vnějším vetřelců a je v podstatě zapleten do každé ochrany proti infekcím. Jestli se chcete rychleji uzdravit z rýmy (dle výzkumů zkracuje její trvání až o 50%), z nachlazení a nebo ze zánětu dýchacích cest (působí totiž jako antivirotikum) dopřejte si přiměřenou dávku zinku. Denní doporučená dávka je 11 mg denně.

 
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEJZDRAVĚJŠÍ ZELENINA POCHÁZÍ ZE DNA MOŘE

12. 3. 2021

img_20210312_123600.jpgMořské řasy jsou výbornou potravinou už pro svůj mořský původ. Jsou pomalu rostoucí zeleninou na mořském dně, jsou ohebné a pružné a tyto vlastnosti mohou předat i našemu tělu. Obsahují až 15krát více minerálních látek než zelenina. Řasy a chaluhy můžeme s úspěchem používat jako doplňkovou léčbu u všech nemocí, navíc mají i omlazující a zkrášlující účinky.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VITAMIN C - NEZBYTNÝ VITAMÍN PRO NAŠE TĚLO

10. 3. 2021

lemon-2539163_1920.jpgVitamín C je ve vodě rozpustná živina a vitamin nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví, v lidském těle plní vitamín C mnoho důležitých funkcí. Je citlivý na teplo a vysoce citlivý na oxidaci. Jeho přesný chemický název je kyselina L-askorbová, její sumární vzorec je C6H8O6.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

TAK JE TO TADY: BIO chléb PERNERKA V LIDLU

8. 3. 2021

appetite-1239259_960_720.jpgTak je to tady, Lidl nám, míle dámy, právě na MDŽ začal prodávat chléb, který se blíží ideálu pečiva vhodného pro zdraví prospěšné kuchyně naší doby.
A cože je to na tom chlebu mimořádného?
BIO chléb Pernerka se peče z celozrnné žitné mouky, kvasu, vody a soli (najít v prodávaném pečivo jen pár surovin je fakt zázrak). Navrch je ještě posypaný ovesnými vločkami. Obsahuje dokonce 10 % vlákniny a ve sto gramech své váhy má šest gramů bílkovin a 1,3 gramu tuku.
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEBEZPEČNÉ BAKTERIE V POTRAVINÁCH

5. 3. 2021

age-1238311_960_720.jpgK potencionálně nebezpečným potravinám se řadí nedovařená drůbež a maso, nepasterované mléčné výrobky, rýže, která stála příliš dlouho na teple nebo byla nesprávně ohřívána, korýši a měkkýši z neznámých zdrojů, zkažené tučné ryby, vařené masné výrobky, syrová a nedovařená vejce, případně vejce s porušenou skořápkou.Syrová vejce odborníci doporučují nejíst. Vyřadit z jídelníčku vejce naměkko by měli staří a nemocní lidé, děti a těhotné a ženy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 2

OVESNÁ KAŠE S JABLKY, OŘÍŠKY A SKOŘICÍ - IDEÁLNÍ SNÍDANĚ

27. 2. 2021

img_20210227_072800.jpgUž jste zkusili alespoň párkrát do týdne zařadit do svého jídelníčku ovesnou kaši, která má mnoho zdravotních benefitů? Jestli ne, tak to musíte zkusit. Vaše trávení bude za takovou porci zdraví  jednoznačně děkovat.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ČEKANKOVÝ SIRUP - ZDRAVÉ SLAZENÍ VHODNÉ I PRO DIABETIKY

26. 2. 2021

img_20210226_073411.jpgDíky inulinu je skvělou výživou hodných střevních bakterií. Dobrý stav střevní mikroflóry se nám odmění zlepšenou imunitou i lepší náladou. Navíc se zlepší celkově trávení. Omezí se zánět v těle. 

Lidé trpící zácpou by měli pocítit úlevu od svých potíží, ale i ti, kdo mají spíš průjem by si měli svůj zdravotní stav zlepšit. Jestliže dosud sladíte, nasazením čekankového sirupu dojde k významnému zmenšení energetického příjmu kalorií

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

BIORYTMUS

25. 2. 2021

human-288135_1920.jpgVšechny děje v přírodě probíhají v určitém čase. Lidé, zvířata, ale i rostliny jsou vybaveny biologickými hodinami, jejichž základem je 24 hodinový cyklus a ten nás provází celým životem. Jím se řídí nejen  naše vnitřní orgány, ale např. i naše výkonnost či citlivost.
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OTRAVA Z JÍDLA

23. 2. 2021

mold-2636720_960_720.jpgSelhání ledvin, diabetes, nebo vysoký krevní tlak... Jediná otrava z jídla může mít pro vaše zdraví doživotní následky. Nové výzkumy ukazují, že související zdravotní komplikace se často objeví i po několika letech.

 
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

GHÍ - KDO MAŽE, TEN JEDE

19. 2. 2021

img_20210219_125209.jpgŘíká se mu elixír života, protože podporuje zdroj životní energie. Hojně se využívá v ájurvédské kuchyni. Naše babičky jej znaly prostě jako přepuštěné máslo. Jeho výhodu viděli v tom, že se ve spíži, na rozdíl od másla, nekazilo.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZIMNÍ SALÁT - DOBRÝ ZAČÁTEK

15. 2. 2021

salad-1477483_1920.jpgHubnout neznamená hladovět. Se zimními zeleninovými saláty se dá najíst dosyta a bez nadměrného příjmu tuku i energie. A protože se jí také očima, jejich barevná struktura uspokojí i tento požadavek.

Zejména vláknina obsažená v zelenině je pro redukci váhy důležitá. Spolu s obsaženou vodou totiž zpomaluje trávení, a tím rychle vyvolává pocit nasycení.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PROČ DOMA POUŽÍVÁM ŠPALDOVOU MOUKU?

12. 2. 2021

img_20210212_163422.jpgŠpaldová mouka měla pevné místo v jídelníčcích našich babiček. S nástupem levnější pšenice ozimé se na ni téměř zapomnělo. Teď se naštěstí znovu vrací do našich kuchyní. Špaldová mouka se vyrábí z pšenice špaldy. Jelikož tento druh neprošel žádným typem šlechtění jako jiné obiloviny, zachovává si už po staletí vysoký obsah vitaminů, minerálů a vlákniny. Navíc se k výrobě mouky se používají celá zrna včetně obalové části, které obsahují největší množství cenných látek.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

POSÍLENÍ A DETOXIKACE JATER

6. 2. 2021

medical-1503211_960_720.jpgJátra jsou skutečnou továrnou, kde probíhá každý okamžik více jak tisíc chemických reakcí.

Žádná činnost organismu ani jednotlivých orgánů se nemůže konat bez spoluúčasti jater, žádný působek v těle (enzymy, hormony..) nemůže vzniknout nebo působit bez účasti jater. Jinými slovy, bez funkce jater nemůže existovat funkce organismu, neboli funkce organismu je obrazem funkce jater!

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

STARŠÍ ŽENY A HUBNUTÍ

4. 2. 2021

window-3363609_960_720.jpgV pokročilejším věku ženské tělo nefunguje stejně dobře, jako v mládí, a to hlavně kvůli tomu, že většina žen prochází hormonálními změnami a poté také menopauzou. V průměru devět z deseti žen, během období, kdy je jim padesát let, přibere pět až sedm kilogramů za posledních deset let. Zbavit se jich, je obvykle mnohem obtížnější než dříve. Stojí za to si uvědomit, že nyní tělo funguje jinak a  proto i váš přístup k němu musí být úplně jiný.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0