Jdi na obsah Jdi na menu

JÍDLOVĚDA

Příspěvky

MÝTY A FAKTA O CUKRU

15. 5. 2019

cukr-waffle-heart-2697904_960_720.jpgO tom, jak moc nám cukr škodí, se ví už nějakou dobu. Ale zatímco jedni se jej snaží ze svého jídelníčku i života za každou cenu dostat pryč, druzí mají stále pocit, že jich se rizika, jež cukr představuje pro lidský organismus, netýkají. Možná za to mohou i mýty, které kolem jeho konzumace stále panují. Pojďme se tedy na to blíže podívat.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

CO JÍST, ABYCHOM PŘEDCHÁZELI RAKOVINOVÉMU BUJENÍ

13. 5. 2019

salad-2939830_960_720.jpgV článku sdílím doporučení ohledně preventivní výživy, zdrojem je Masarykův  onkologický ústav v Brně:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NÍZKOSACHARIDOVÝ JÍDELNÍČEK - PŘEHLED CO VLASTNĚ JÍST

10. 5. 2019

vegetables-1274953_960_720.jpgPři nízkosacharidové stravě je důležité používat kvalitní základní potraviny a vyřadit průmyslově zpracované výrobky, které obsahují přidané cukry, škroby, mouku, nekvalitní upravené tuky a další přidané látky. 

 

Do nízkosacharidového jídelníčku patří zejména:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZÁKLADEM JE JÍST SKUTEČNÉ POTRAVINY

16. 4. 2019

vegetable-skewer-3317060_960_720.jpgNejzdravější stravou jsou skutečné potraviny – tedy opravdové maso (ne uzeniny), ryby z moře i českého rybníka (ne rybí saláty a předsmažené rybí prsty plné éček), čerstvá zelenina a ovoce (ne džusy a výrobky s ovocnou příchutí), poctivé mléko a mléčné výrobky (ne odtučněné a nízkotučné varianty zahuštěné škrobem), skutečná vejce (ne sójové a jiné náhražky), kvalitní kváskový chléb (ne bílé rohlíky nebo dobarvené housky s látkami zlepšujícími mouku), luštěniny a celá zrna (ne „polystyrenové” křehké plátky a jiné pufované výrobky), kvalitní průmyslově neupravené tuky a oleje (ne rafinované oleje, ztužené rostlinné tuky a margaríny). 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KAŽDÝ KOUSEK JÍDLA, KTERÝ SNÍTE, OVLIVŇUJE VAŠE TĚLO I MYSL

21. 2. 2019

breakfast-690128_960_720--1-.jpgJídlo, které jíme, ovlivňuje každou část našeho těla. Zdravá pokožka a lesk vlasů jsou nejviditelnějšími signály, že tělo dostává správné živiny.

 

Ale to, co jíme působí daleko rafinovaněji a mnohem více do hloubky. Všechno co polkneme, má vliv na úroveň naší energie, na schopnost odolávat infekcím, na bdělost, sílu a odolnost proti únavě.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA

SYROVÉ HLÁVKOVÉ ZELÍ

25. 1. 2019

hlavkove-zeli-kohl-3722517_960_720.jpgChcete-li mít krásnou zářící pleť a dostatečně silný imunitní systém, pak do svého jídelníčku určitě zařaďte zelí. Zelí se řadí mezi brukvovitou zeleninu, která je notoricky známá pro svůj vysoký obsah prospěšných živin. Pokud se tedy snažíte vylepšit svůj jídelníček, pak by měla být brukvovitá zelenina na samém vrcholu vašeho seznamu potravin.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VEJCE - SUPERPOTRAVINA, KTERÁ PŘEKVAPÍ

16. 1. 2019

eggs-1217263_960_720.pngVe vejcích najdeme nejen vitaminy, ale také minerální látky, aminokyseliny a antioxidanty. Kromě zmíněného vitaminu D vejce obsahují také vitaminy A, B5, B12, B2, B6, E a K. Z minerálních látek je to pak již zmíněný vápník, fosfor, který rovněž podporuje zdraví kostí, draslík, železo nebo zinek, který posiluje imunitu. Ve vejcích najdeme také cholin. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KAVIÁR CHUDÝCH Z OPEČENÉHO LILKU

14. 1. 2019

lilek-sliced-eggplant-683119_960_720.jpgZ plodů lilku se mimo jiné připravuje i tzv. falešný kaviár. Je chutný a samozřejmě daleko levnější než ten z jiker vyzy nebo jesetera. Nejčastěji se s ním setkáte na studených bufetech v Rumunsku, ale nepohrdnou jím ani v zemi pravého kaviáru v Rusku

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEBEZPEČÍ SKRYTÉ V ENERGETICKÝCH DRINCÍCH

19. 12. 2018

garbage-1024806_960_720.jpgJsou lidé, kteří nedají bez energetického nápoje ani ránu a staly se součástí jejich pitného režimu. Bohužel. Našemu tělu totiž tyto drinky škodí víc, než si mnozí dokáží připustit.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MELTA - VZPOMÍNKA NA DĚTSTVÍ I ALTERNATIVNÍ VARIANTA KÁVY

20. 11. 2018

relaxing-1979674_960_720--1-.jpgMelta je dnes synonymem zdravého životního stylu. Jelikož neobsahuje kofein, meltovou kávu si kromě dospělých mohou dopřávat také těhotné ženy a děti. Melta ovšem bohužel není bezlepková. Proto by meltovou kávu neměli pít lidé s alergií na lepek.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JEDLÉ KAŠTANY

14. 11. 2018

chestnut-1698730_960_720.jpgJedlý kaštan je mezi stromy, tím čím je fenykl mezi bylinami: stoprocentně zdravý, od kořene až po vrchol. Jedlé kaštany mají pro lidský organismus obrovský přínos. Čistí játra od jedovatých zplodin a působí proti průjmům, psychickým poruchám a stavům úzkosti. V lidovém léčitelství a farmakologickém průmyslu se využívají listy jako prostředek proti kašli. Pro svůj nízký obsah cukru jsou vhodné i pro diabetiky.  

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZDRAVÉ SVAČINY PRO DĚTI DO ŠKOLY

3. 9. 2018

sandwich-1489262_960_720--1-.jpgTak dnes se zase roztáčí ten známý kolotoč. Děti jdou do školy. A na rodiče připadne kreativní úkol, aby na ně každé ráno čekala zdravá, kvalitní a hlavně zajímavá svačinka.

První věc, kterou je potřeba zdůraznit je, že téměř jakákoliv svačina, kterou dítěti doma připravíte, je zdravější než ta, kterou si koupí, když mu dáte peníze, ať si něco koupí cestou do školy. Většina dětí totiž skončí u sladkého pečiva typu koblihy, šátečky nebo třeba u komerčních baget, sladkých limonád apod. Co má tedy obsahovat správná svačina do školy na každý den? 

 
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZAŘIĎTE SI DOSTATEK JODU VE STRAVĚ

11. 8. 2018

sushi-354628_960_720.jpgJód je základní stopový prvek, který je nezbytný pro normální růst a vývoj těla. Přibližně 60 % jódu v lidském těle je uloženo ve štítné žláze. Jeho přínos pro zdraví hraje velmi důležitou roli pro zachování správné funkce štítné žlázy, která vylučuje důležité hormony, které řídí základní metabolické funkce těla. Máte ho dostatek?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ VÝROBA MOZZARELLY

9. 8. 2018

mozarella-2120164_960_720.jpgA co si takhle v těchto letních dnech udělat domácí mozzarellu, která k lehkému rajčatovému salátu dodá ještě vytříbenější chuť? 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OPIČÍ MÁSLO BUDETE MILOVAT

2. 8. 2018

waffles-3526360_960_720.jpgOpičí máslo? Že jste o ničem takovém neslyšeli? Pak nevíte, o jakou dobrotu jste přicházeli. A vůbec se nemusíte bát, že by se snad vyrábělo z opiček. jedná se o sladkou pomazánku z banánu, ananasu a kokosu.. takže trošku něco jako piňa koláda na lžičku :-)

Opičí máslo je ideální doplněk třeba zmrzlin, palačinek či vaflí. Ale většině lidí chutná natolik, že ho prostě ujídají lžící ze sklenice a nestačí ho na nic namazat. Tak dobré totiž je. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

CUKETA VÁM POMŮŽE S HUBNUTÍM, POSÍLÍ IMUNITU A CHRÁNÍ VAŠE SRDCE

14. 7. 2018

zucchinis-1869941_960_720.jpgCukety obsahují vysoký podíl vitaminů C, jsou plné bílkovin a vlákniny. Obsahují také významné množství draslíku, folátů a vitaminu A.  A to zdaleka není ještě všechno. Co všechno vám může tato zelenina nabídnout se dočtete v celém článku.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEPOTŘEBUJETE JÍDELNÍČEK ANI VÝŽIVOVÉHO PORADCE

2. 7. 2018

food-3078076_960_720.jpgPro zdravou stravu nikdo nepotřebuje encyklopedie výživy, výživové poradce, zavádějící značky potravinářů, ani nejnovější studie.  Úplně si vystačíme s jedinou větou: JEZTE KVALITNÍ ZÁKLADNÍ POTRAVINY A JÍDLA Z NICH.

A pro ty, kteří chtějí podrobnější radu: nepijte soft drinks a nejezte junk food, kam patří všechna vysoce průmyslově zpracovaná jídla.  Dobrou chuť ke kvalitnímu obědu přeje Amazonka

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PLACKY Z JABLEČNÉHO PYRÉ

22. 3. 2018

placky.jpgPokud máte doma sušičku ovoce a máte u ní i plastový talíř (bývá u sušičky 1nebo 2, ale dají se dokoupit i samostatně), navíc máte plno jablek, se kterými si nevíte rady, pak vám doporučuji vyzkoušet tyto všemi velmi oblíbené ovocné placky.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

GHÍ - PŘEPUŠTĚNÉ MÁSLO

20. 3. 2018

glass-3141865_960_720.jpgJako superpotravinu s výraznými účinky na zdraví označují odborníci na výživu ghí. Přečištěné či přepuštěné máslo voní jako máslo, chutná jako máslo, na rozdíl od másla ale obsahuje jiné vlastnosti. Nepřepaluje se, neobsahuje žádnou mléčnou bílkovinu, nemusí se chladit a vydrží až rok, Ghí neobsahuje sůl ani laktózu, a tak je přínosné pro ty, kteří nemůžou jíst mléčné výrobky.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

FLEXITARIÁNSKÉ STRAVOVÁNÍ

15. 3. 2018

salad-791891_960_720.jpgRádi jíte zdravě, máte rádi ovoce, zeleninu, ale vegetariánství je pro vás nepřijatelné? Máte rádi maso, i když víte, že vysoká konzumace červeného masa je spojena s celou řadou civilizačních nemocí, a proto přemýšlíte o snížení příjmu masa a masných výrobků. Pak jste právě ti praví pro to, stát se flexitariány.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

Seitan - bílkovinná náhražka masa

12. 3. 2018

vegetables-2047238_960_720.jpgSeitan je rostlinná bílkovina z pšeničné mouky, která se připravuje vymytím škrobu z pšeničné mouky, který se vaří ve vodě s mořskými řasami, sójovou omáčkou, zeleninou a kořením. 

Chutí a strukturou se blíží masu. Dá se připravit jako řízky, sekaná, ražniči, guláš. Jeho využití je všestranné. Obsahuje velké množství kvalitní bílkoviny a pokud je připravovaný dle tradičního receptu, potom i cenné minerály a vitamíny. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ČERNÁ HIMALÁJSKÁ SŮL

8. 3. 2018

aaa.jpgČerná sůl je vulkanická, nerafinovaná, s charakteristickou výraznou chutí a vůní po vajíčkách, s vysokým obsahem síry a dalších minerálů. Díky nižšímu obsahu sodíku je vhodná i při vysokém tlaku či obecně pro ty, kteří chtějí omezit solení.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VÝŽIVOVÝ OMYL ZDRAVÉ STRAVY - AGAVE SIRUP

28. 2. 2018

agave-sirup-maple-2232088_960_720.jpgAgave sirup -přírodní sladidlo a alternativa bílého cukru. Stal se módní trendem zdravé výživy. Ale jeho časté a nadměrné užívání může vést ke zdravotním problémům. Kromě nebezpečné inzulinové rezistence je nadměrný příjem fruktózy dáván do souvislosti s obezitou, vysokým krevním tlakem, zvýšenou hladinou škodlivých tuků v krvi, ztukovatěním jater a dokonce i s poškozením ledvin. Navíc lidem může způsobit chronické zdravotní problémy a onemocnění metabolismu sacharidů- cukrovku.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEJVĚTŠÍ ZLO VE VÝŽIVĚ? SLAZENÉ NÁPOJE!

27. 2. 2018

cola-2839978_960_720.jpgNadměrná konzumace cukru je dobře známa příčina, která stojí za vznikem srdečních chorob a vážných poškození zdraví. Vědci nám potvrdili, že pití limonád  (klasických i dietních) vede k:  poškození kostí, k cukrovce, demenci (zcvrkávání mozku), depresi, poškození ledvin, poškození mozku, urychlují stárnutí, vzbuzují chutě na sladké,  vyvolávají agresivitu dětí, způsobují nadýmání, rozvíjí artritidu, zvyšují riziko rakoviny prsu, spouští obezitu a také ničí zuby.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAK VAŘIT ZDRAVĚ?

23. 2. 2018

avocado-1838785_960_720.jpgCo pro vás znamená zdravé vaření a jak je možné ho realizovat? Sdílím zde pro Vás několik zajímavých myšlenek a tipů, které jsem k tomuto tématu pro vás na netu našla.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

QUINOA - POKLAD INKŮ

21. 2. 2018

quinoa.jpgKdyž se řekne quinoa, spoustu lidí hned napadne spojení se zdravou stravou. Quinoa se stala takovým moderním zaříkávadlem a vyhledávanou surovinou těch, kdo chtějí se svým jídlem a vařením udělat nějakou změnu směrem k lepšímu, výživnějšímu, a třeba i dietnějšímu.

Quinoa je přirozeně bezlepková pseudoobilovina. V kuchyni má široké využití – hodí se na sladko i na slano. Připravíte s ní úžasné placičky, snídaňovou kaši a nebo ji můžete podávat jako přílohu. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

BANÁNOVÁ BÁBOVKA Z DÝŇOVÉ MOUKY

8. 2. 2018

babovka-gugelhupf-2842827_960_720.pngDýňovou mouku jsem si oblíbila nejen pro výborné pečící vlastnosti, ale především pro její úžasné výživové vlastnosti. Je bohatá na bílkoviny, vitamín E a je přirozeně bezlepková. Těstu dodá krásně zelenou barvu, příjemnou vůni i chuť.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ SUŠENÉ MASO

4. 2. 2018

jause-363835_960_720.jpgKdo by na akci neocenil masovou pochoutku, která chutná a dodá energii? Komerční 25g pytlík za 60,-Kč moc nezasytí a navíc obsahuje změkčovadla a konzervanty.  Nezbývá tedy než se pustit do domácí výroby…

Úprava masa sušením a nasolováním je populární na celé planetě a je stará jako lidstvo samo. Nejpopulárnější je díky severoamerickým indiánům, odkud pochází označení jerky (ch'arki - sušené solené maso). 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZÁZRAČNÉ SMOOTHIE Z ČERVENÉ ŘEPY

9. 1. 2018

fruit-925202_960_720.jpgKonzumací červené řepy do těla dostaneme spousty vitamínů a minerálů. Červená řepa obsahuje důležité minerální látky jako draslík, hořčík, železo, jod, mangan, zinek. Díky vysokému obsahu vitamínů C a E je pro tělo její častá konzumace výborná pro celkový imunitní systém. Podporuje kardiovaskulární systém – její barvivo rozšiřuje věnčité tepny a zpevňuje stěnu vlásečnic.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PŘÍPRAVA DOMÁCÍHO MÁSLA

3. 1. 2018

butter-1277088_960_720.jpgDomácí máslo se vzhledem k cenám másla v obchodech stalo poslední dobou velkým tématem. Pokud si chcete na výrobu másla udělat vlastní názor a případně si ho vyzkoušet, mám pro vás kompletní návod se všemi výhodami a nevýhodami, které ho doprovázejí. My si doma máslo připravujeme, a co vy?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA