Jdi na obsah Jdi na menu

JÍDLOVĚDA

 

 

Jídlověda

Jíst zdravě není žádná věda. Naopak, je to ta nejpřirozenější věc na světě.

img_20200724_085625.jpg

Prima čtení vám přeje

ANDY

 

Příspěvky

HIMALAJSKÁ SŮL - POKLAD NAZÝVANÝ BÍLÉ ZLATO

24. 3. 2021

img_20210306_102035.jpgHimalájská sůl, obvykle dovážená z Pakistánu, obsahuje 84 přírodních složek a minerálů, které jsou nezbytné pro zdraví, a to včetně hořčíku, draslíku, vápníku, sodík, fosforu a železa. Typické růžové zbarvení je důsledkem malého množství oxidu železa (rez). Zinek, selen, jód a měď jsou v soli přítomny ve stopovém množství. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

TAK JE TO TADY: BIO chléb PERNERKA V LIDLU

8. 3. 2021

appetite-1239259_960_720.jpgTak je to tady, Lidl nám, míle dámy, právě na MDŽ začal prodávat chléb, který se blíží ideálu pečiva vhodného pro zdraví prospěšné kuchyně naší doby.
A cože je to na tom chlebu mimořádného?
BIO chléb Pernerka se peče z celozrnné žitné mouky, kvasu, vody a soli (najít v prodávaném pečivo jen pár surovin je fakt zázrak). Navrch je ještě posypaný ovesnými vločkami. Obsahuje dokonce 10 % vlákniny a ve sto gramech své váhy má šest gramů bílkovin a 1,3 gramu tuku.
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEBEZPEČNÉ BAKTERIE V POTRAVINÁCH

5. 3. 2021

age-1238311_960_720.jpgK potencionálně nebezpečným potravinám se řadí nedovařená drůbež a maso, nepasterované mléčné výrobky, rýže, která stála příliš dlouho na teple nebo byla nesprávně ohřívána, korýši a měkkýši z neznámých zdrojů, zkažené tučné ryby, vařené masné výrobky, syrová a nedovařená vejce, případně vejce s porušenou skořápkou.Syrová vejce odborníci doporučují nejíst. Vyřadit z jídelníčku vejce naměkko by měli staří a nemocní lidé, děti a těhotné a ženy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 2

ČEKANKOVÝ SIRUP - ZDRAVÉ SLAZENÍ VHODNÉ I PRO DIABETIKY

26. 2. 2021

img_20210226_073411.jpgDíky inulinu je skvělou výživou hodných střevních bakterií. Dobrý stav střevní mikroflóry se nám odmění zlepšenou imunitou i lepší náladou. Navíc se zlepší celkově trávení. Omezí se zánět v těle. 

Lidé trpící zácpou by měli pocítit úlevu od svých potíží, ale i ti, kdo mají spíš průjem by si měli svůj zdravotní stav zlepšit. Jestliže dosud sladíte, nasazením čekankového sirupu dojde k významnému zmenšení energetického příjmu kalorií

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

GHÍ - KDO MAŽE, TEN JEDE

19. 2. 2021

img_20210219_125209.jpgŘíká se mu elixír života, protože podporuje zdroj životní energie. Hojně se využívá v ájurvédské kuchyni. Naše babičky jej znaly prostě jako přepuštěné máslo. Jeho výhodu viděli v tom, že se ve spíži, na rozdíl od másla, nekazilo.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZIMNÍ SALÁT - DOBRÝ ZAČÁTEK

15. 2. 2021

salad-1477483_1920.jpgHubnout neznamená hladovět. Se zimními zeleninovými saláty se dá najíst dosyta a bez nadměrného příjmu tuku i energie. A protože se jí také očima, jejich barevná struktura uspokojí i tento požadavek.

Zejména vláknina obsažená v zelenině je pro redukci váhy důležitá. Spolu s obsaženou vodou totiž zpomaluje trávení, a tím rychle vyvolává pocit nasycení.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PROČ DOMA POUŽÍVÁM ŠPALDOVOU MOUKU?

12. 2. 2021

img_20210212_163422.jpgŠpaldová mouka měla pevné místo v jídelníčcích našich babiček. S nástupem levnější pšenice ozimé se na ni téměř zapomnělo. Teď se naštěstí znovu vrací do našich kuchyní. Špaldová mouka se vyrábí z pšenice špaldy. Jelikož tento druh neprošel žádným typem šlechtění jako jiné obiloviny, zachovává si už po staletí vysoký obsah vitaminů, minerálů a vlákniny. Navíc se k výrobě mouky se používají celá zrna včetně obalové části, které obsahují největší množství cenných látek.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KEFÍROVÁ TIBETSKÁ HOUBA - JAK NA TO?

28. 1. 2021

2021-01-29-a.jpg
Tibetský kefír je unikátní fermentovaný nápoj z mléka, který je jeden z nejbohatších probiotických potravin na světě.
Tenhle doma udělaný kefír z Tibetské kefírové houbičky vám dodá až 30 různých probiotických kmenů, vitamin B12, K2, D, vápník, hořčík, fosfor, kyselinu listovou a další prospěšné látky.
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ROZDÍL MEZI CELOZRNNÝM A VÍCEZRNNÝM PEČIVEM

17. 1. 2021

bread-399286_1920.jpgAsi už to také znáte. V supermarketu nám nabízejí nejrůznější pečivo. Často nás lákají na to, že je to speciální cereální produkt (co to vlastně znamená se dozvíte na konci článku), také nám nabízejí vícezrnné pečivo a pokud chceme někde koupit celozrnnou housku, tak to abychom si na to vzali lupu, než ji někde najdeme, co? A tak sdílím detailnější info týkající se právě nabídky pečiva.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

NEBEZPEČÍ ČÍHAJÍCÍ V SYROVÉM MASU

16. 1. 2021

syrove-maso-minced-meat-2309860_960_720.jpgJestli to máte stejně jako já, tak máte rádi syrové maso. Takový domácí tatarák je pro mne opravdová lahůdky. Bohužel při každé konzumaci takového masa se vystavujeme obrovskému nebezpečí velmi bolestivého onemocnění. No, kdo by chtěl mít v těle zapouzdřeného svalovce?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MYSLEME NA NEJLEPŠÍ PŘÁTELÉ V NAŠEM BŘÍŠKU

10. 1. 2021

belly-3186730_1920--1-.jpgJeden z největších zdravotních omylů pochází z nedostatku uvědomění si souvislostí o tom, kdo vlastně jsme.. Naše tělo se skládá z našich buněk a asi bilionu (ano opravdu tolik) mikrobů. Takže 90% buněk našeho fyzického "JÁ", s kterým si běháme po světě, ve skutečnosti nejsou buňky lidské.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VYZNÁTE SE V OZNAČOVÁNÍ VAJEC?

17. 12. 2020

vejce.pngJak se orientovat ve značení vajec? Důležité je vědět, že hlavní jsou údaje na skořápce (mohou se totiž lišit od údajů na balení). Najdeme zde informace o způsobu chovu nosnic, zemi původu vajíček ale také konkrétního chovatele. Detaily jsem pro vás připravila v článku níže:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

UDĚLEJTE SI ČAJ ZE SLUPKY OD BANÁNU

4. 11. 2020

slupka-banana-peel-3404376_960_720.jpgBanán je skvělé ovoce, ideálním zdrojem draslíku. Když jej konzumujete, odstraníte slupku a tu poté vyhodíte. Víte však, že slupka má spoustu přínosů pro lidské tělo? Také ona obsahuje spoustu vitamínů a minerálů, které můžete ještě dále využívat. Můžete si udělat z banánové slupky čaj!

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PŘERUŠOVANÝ PŮST JE CESTA K LEPŠÍMU ZDRAVÍ

11. 10. 2020

ass-2871304_960_720.jpgPřerušovaný půst je způsob jak si užívat jídlo a přesto hubnout. Osobně mám tuhle metodu ozkoušenou na vlastní kůži a můžu jen souhlasit.

 

V podstatě v mém jídelníčku najdete v přiměřené míře úplně vše (tak 80% zdravé jídlo) a pokud dodržuji určité fáze jídla/půstu opravdu důsledně (u mne v poměru 9hodin/15hodin) opravdu se mi daří vždycky trochu zhubnout. A jaké máte zkušenosti s přerušovaným půstem vy? 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

LÉČIVÉ ÚČINKY SLANINY

4. 10. 2020

slanina-bacon-1323412_960_720.jpgDnes trošku rozboříme mýty o „nezdravých“ tucích a zastavíme se přímo u zdroje vepřového sádla – slaniny. Věřte, že tato živočišná surovina si to právem zaslouží. Popíšeme si její léčivé účinky, o kterých zřejmě ani nevíte.

 

Na úvod pár čísel. Slanina je jediný masový výrobek, který má v sobě okolo 150 různých látek. Všechny samozřejmě nejsou zdraví prospěšné a tak se doporučuje konzumovat ji jen v malém množství.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

POTĚŠTE SVÉ DĚTI VÝROBOU DOMÁCÍ LÉKOŘICE. BEZ CHEMIE A KONZERVANTŮ

3. 9. 2020

lekorice-licorice-473792_960_720.jpgLékořice není ve světě léčitelství a gastronomie žádnou novinkou, ba právě naopak. V dnešní době narazíte na lékořici nejčastěji v podobě černých pendreků. Za léčivými účinky lékořice stojí řada účinných látek. Kořen obsahuje velké množství sladkého glycyrrhizinu, vitamíny B, lecitin, biotin, zinek nebo jód. Zmíněný glycyrrhizin pomáhá při léčbě jater, stimuluje hormonální rovnováhu a působí protizánětlivě.  A tuhle pochoutku si z kořene lékořice můžete vyrobit i sami doma.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

UŽ JSTE OCHUTNALI CHLEBOVNÍK? DOKÁŽE NAHRADIT MASO

27. 8. 2020

chlebovnik-tree-3044954_960_720.jpgZajímáte se o exotické suroviny a také o zdravou stravu, popřípadě veganské či vegetariánské pochoutky? V tom případě vám jistě neunikl ani chlebovník neboli jackfruit. Ten mnohým připomíná chuť banánu či ananasu a jiní na něj nedají dopustit ani v kuchyni, kde může skvěle nahradit dokonce i maso. Připravit se ovšem dá na tisíce způsobů.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MARMELÁDA Z MÁTY POMÁHÁ PŘI LÉČBĚ NACHLAZENÍ NEBO S NADÝMÁNÍM

15. 8. 2020

jam-3489306_960_720.jpgUž jste slyšeli o mátovém džemu? Příprava je velmi jednoduchá. Nejenže báječně chutná, navíc je to i oku lahodící dobrota, která udělá z obyčejného chleba s máslem delikatesu. Mátová marmeláda navíc dokáže pomoci při bolestech břicha, při nadýmání nebo s obyčejným nachlazením. 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ LEDOVÁ KÁVA

3. 8. 2020

iced-coffee-2305203_1920.jpgRecept na domácí ledovou kávu - udělejte si svou oblíbenou kávu za studena snadno a rychle.

Do sklenice od přesnídávky dáme 2-3 lžičky instantní kávy, 1-2 lžičky cukru. Kávu zalijeme do půlky přesnídávkové sklenice studenou vodou. Sklenici uzavřeme a protřepeme, dokud se neobjeví pěna. Do sklenice, ve které podáváme ledovou kávu, dáme kostky ledu a přilijeme kávovou pěnu. Led můžeme nahradit vanilkovou zmrzlinou. Dobrou chuť.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MANGOLD - ZELENÉ LISTY PLNÉ LUTHEINU PRO NAŠE OČI

27. 7. 2020

mangold-swiss-chard-3641280_960_720.jpgŠpenát v kuchyni používá téměř každý, ale na mangold se tak trochu zapomíná. A to je škoda. Obsahuje totiž zraku prospěšný lutein a jedlé jsou jak jeho řapíky, tak listy.

 

Lutein je prospěšný pro náš zrak, proto by ho měli do své stravy pravidelně zařazovat všichni ti, kdo pracují u počítače, dlouho řídí nebo jinak namáhají oči. Lutein se vyskytuje v zelených rostlinách a žlutých květech.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAKÝCH CHYB SE VYVAROVAT PŘI VAŘENÍ TĚSTOVIN

20. 7. 2020

spaghetti-569067_960_720.jpgTěstoviny do hrnce, chvilku počkat, scedit a hotovo. Zdálo by se, že je příprava těstovin zcela primitivní záležitostí. Přesto ale na talířích často přistanou spíše převařené nudle, které mají hodně daleko k italským ideálům této dobroty. Právě v Itálii je vaření těstovin jistým druhem umění. A zdejší kuchaři velmi dobře vědí, jak naplno vyzdvihnout plný potenciál těchto potravin. Čeho bychom se tedy podle expertů měli v kuchyni určitě vyvarovat?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

GRILOVANÉ OVOCE: JABLKA, BROSKVE, ANANAS I BANÁN - TO POTĚŠÍ

8. 7. 2020

peach-1482901_960_720.jpgGrilovací sezóna je tady. Přichází čas blýsknout se před návštěvou a také si  u grilu dobře pochutnat. Každou zahradní párty jistě ozvláštní čerstvě grilované ovoce, které skvěle chutná. Dezert z grilovaného ovoce. Výborné chuti dosáhnete přidáním kvalitního řeckého jogurtu a zakysané smetany. Milovníci zmrzliny zase jistě podlehnou ovoci s vanilkovou zmrzlinou a šlehačkou.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ GRANOLA JAKO IDEÁLNÍ SNÍDANĚ

12. 6. 2020

granola-3440204_960_720.jpgRecept na domácí granolu se skládá jen ze 3 hlavních ingrediencí. Vloček, ořechů a kokosových lupínků v poměru 1 : 2 : 3, tedy 1 díl vloček, 2 díly ořechů a 3 díly kokosových lupínků. Vše stačí smíchat, přidat pár lžic kokosového oleje, podle chuti lžíci medu, mletou skořici a upéct.  pak už si ji jen přidáváte k jogurtu a ovoci ke snídani. To prostě můžu.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MASCARPONE S CITRONOVÝMI ŠPAGETAMI

8. 6. 2020

spaghetti-1392266_960_720.jpgZbylo vám z pečení mascarpone? Zkuste ho použít naslano! Jeho jemná chuť perfektně propojí chutě a vytvoří delikátní omáčku na těstoviny. Stačí jen pár surovin, které máte běžně doma, bylinky, které vám rostou za oknem nebo na zahrádce, a efektní pokrm pro celou rodinu je do 20 minut hotový!

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VYŠKAVŘTE SI VLASTNÍ SÁDLO I DOMÁCÍ ŠKVARKY

25. 5. 2020

fat-3400535_960_720.jpgChválené i zatracované – to se dá říct o vepřovém sádle, na které někteří nedají dopustit, jiní jho odmítají jako nezdravý živočišný tuk. 

 

V každém případě jsou tuky nezbytné pro správné fungování našeho organismu. Nemusíme se jich bát, ačkoli obsahují dvakrát více kalorií než sacharidy. Tuky jsou totiž zdrojem energie pro svaly, srdce a jsou součástí buněčných membrán. Rovněž nám umožňují vstřebávat vitaminy, které jsou rozpustné v tucích jako A, D, E a K. Tuky by měly tvořit zhruba třetinu našeho denního příjmu energie z potravy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

DOMÁCÍ SÁDLOVÉ HOUSTIČKY

20. 5. 2020

appetite-1238406_960_720.jpgPokud vám už chleba i rohlíky lezou ušima a chcete změnu, vyzkoušejte tyto sádlové houstičky. Jsou hotové do 60 minut, potřebujete na ně jen pár ingrediencí a garantujeme vám, že při ochutnávání nezůstanete jen u jedné. Tak moc jsou dobré. A zvládne je i začátečník.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

VYROBTE SI DOMÁCÍ COLU

27. 4. 2020

cola-soft-drink-2741251_960_720.jpgNejeden milovník koly se již pokoušel vyrobit si doma stejně lahodné a osvěžující pití, jakým je právě Coca-Cola. Pokud i vy máte tendenci vyzkoušet si na vlastní kůži výrobu tohoto světově populárního nápoje, budete k tomu potřebovat následující ingredience:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KONZUMACE RÝŽE DALŠÍ DEN PO UVAŘENÍ JE NEBEZPEČNÁ

10. 4. 2020

rice-2294365_1920.jpgNikdo nemá rád vyhazování jídla, proto většina z nás schovává zbylou rýži na následující den. Málokdo ví, že ohřívaná rýže je riziková a hrozí po ní otrava.

A proč je konzumace rýže další den nebezpečná? Syrová rýže může obsahovat výtrusy bakterie zvané Bacillus cereus. Ty je velmi těžké zničit a nezabije je ani klasické vaření. Pokud rýži ale konzumujete ještě teplou, ihned po uvaření, otrava vám nehrozí.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PROČ JAKO DOSPĚLÍ JÍME JÍDLA, KTERÝCH BYCHOM SE JAKO DĚTI ANI NEDOTKLY??

29. 10. 2019

coffee-2354866_960_720.jpgDnes se s Vámi podělím o svoji úvahu, kterou jsem musela vypracovat pro profesora kognitivní psychologie. Zadání znělo zhruba následovně: Jak by se dal vysvětlit posun chutí u dospělých k výrazným chutím. Jak je možné, že jídla, kterých by se pro svoji výraznou chuť děti pravděpodobně ani nedotkly, tak my dospělí je naopak vyhledáváme a upřednostňujeme?

A tak jsem to pojala následujícím způsobem: JSME TÍM, CO JÍME

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MÝTY A FAKTA O CUKRU

15. 5. 2019

cukr-waffle-heart-2697904_960_720.jpgO tom, jak moc nám cukr škodí, se ví už nějakou dobu. Ale zatímco jedni se jej snaží ze svého jídelníčku i života za každou cenu dostat pryč, druzí mají stále pocit, že jich se rizika, jež cukr představuje pro lidský organismus, netýkají. Možná za to mohou i mýty, které kolem jeho konzumace stále panují. Pojďme se tedy na to blíže podívat.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0