Jdi na obsah Jdi na menu

JÍDLOVĚDA

Jídlověda

Jíst zdravě není žádná věda. Naopak, je to ta nejpřirozenější věc na světě.

img_20200724_085625.jpg

Prima čtení vám přeje

ANDY

Specialista na zdravotní prevenci a výživu
Alternativní zdravotník

 

 

Příspěvky

ZELNÁ PLACKA

1. 10. 2012

potato-pancakes-544701_960_720.jpgZELNÁ PLACKA je pokrm připravovaný z kysaného zelí mouky, tuku a dalších surovin. Je charakteristický zelnou chutí.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

PÁRKY = KATASTROFA OBSAHUJÍCÍ IZOLAČNÍ PĚNY

1. 10. 2012

sausage-2127682_960_720.jpgI přes neustálé varování odborníků na výživu, že „uzeniny po česku" patří k nejhorším potravinám vůbec,  se lidé v ČR svých zvyků nevzdávají a patří k jejich největším konzumentům na světě. Je to nejspíš i  důvod smutného rekordu ve výskytu rakoviny tlustého střeva. Další výzkumy prokázaly také spojitost uzenin a nádorů močového měchýře a dokonce i plic.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ŠPENÁT PĚTKRÁT JINAK

1. 9. 2012

spinach-1665396_960_720.jpgZ dětství si jej určitě pamatujete jako oblíbenou zeleninu Pepka námořníka, kterému plechovka špenátu vždycky spolehlivě pomohla zdecimovat jeho nepřátele. A není se čemu divit! Špenát je bohatý na železo, které hraje zásadní roli ve zdravé funkci červených krvinek, pomáhá obnovit energii a zvýšit vitalitu. Zároveň je víc než jakákoliv jiná zelenina plný vitaminu K, který je důležitý pro zdraví kostí. Tělu dodá i vitaminy A a C, kyselinu listovou a hořčík.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 1

MASOVÁ SMĚS V LILKU

1. 8. 2012

eggplant-1707629_960_720.jpgLilek neboli baklažán si fantasticky rozumí s česnekem a bylinkami, jako je oregano, petržel a koriandr. Podlouhlé plody v barvě černofialové, bílé nebo sytě fialové mají neutrální chuť a konzistenci jako houba. A stejně dobře do sebe nasávají jiné chutě, takže je můžete proměnit v lahůdku přesně podle svého vkusu. Inspirujte se mým receptem:

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZAPEČENÝ LILEK

1. 7. 2012

vegetables-2726800_960_720.jpgLilek čili baklažán je zelenina, z níž lze v kuchyni vykouzlit opravdu lahodné pokrmy. A zároveň i zdravé – je totiž cenným zdrojem vitamínů i minerálů, obsahuje málo kalorií, pomáhá snižovat cholesterol a je považován i za afrodisiakum.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

reportáž: TEST MEDŮ DOPADL KATASTROFÁLNĚ

15. 6. 2012

honey-1958464_960_720.jpgKupujte med pouze a přímo od včelařů, jedině tak budete mít jistotu kvality a záruku léčivého produktu nikoli jen předraženého sirupu.Je to totiž skandální odhalení. V českých obchodech se prodávají falšované a chemicky dobarvované medy a dokonce i bio medy obsahující pesticidy. To vše odhalily nejnovější testy časopisu dTest.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

OŘÍŠKOVO-OVOCNÝ DORT (nepečený)

1. 6. 2012

quark-tart-2549438_960_720.jpgPostup oříškový korpus:
ořechy nasekáme nebo rozdrtíme v mixéru spolu s datlemi. Tuto směs ořechů a datlí musíme dostatečně homogenizovat (pomůže i med). Vytvořenou směsí uděláme na talíři korpus.
Ovocný krém vytvoříme: vybrané ovoce, avokádo, pomerančovou šťávu s kapkami citrónu rozmixujeme v mixéru a následně rozetřeme na již hotový základ. Ozdobíme dalším ovocem a necháme vychladit.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

TĚSTOVINY S BROKOLICÍ A KUŘECÍMI PRSÍČKY

1. 5. 2012

pasta-932172_960_720.jpgJak jste na tom s brokolicí? Patří do vašeho jídelníčku? Z této zeleniny můžete připravit chutnou krémovou polévku, výborná je v těstovinách, ale také jako ingredience v různých jednohubkách. Brokolice je zelenina nejen velice chutná, ale také hodně zdravá. Především díky vysokému obsahu vitaminu C tak patří mezi potraviny, které se považují za přirozené zásobárny látek prospěšných pro lidský organismus.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

POLÉVKA KVĚTÁKOVÁ S KUSKUSEM

1. 4. 2012

cauliflower-3841_960_720.jpg

Květák je oblíben nejen u osob, které nejedí maso, ale jeho skvělou chuť miluje spousta lidí. Dokonce i děti, které se běžně raději zelenině vyhýbají, květáku neodolají. Jak je to možné? To vám prozradí následující text:

 

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ČERVENÁ ČOČKA PO BULHARSKU

1. 3. 2012

lenses-1331727_960_720.jpgČervená čočka je sestrou v tuzemsku zdomácnělé hnědé čočky. I obsah cenných látek je podobný - kromě vysokého množství bílkovin a vlákniny červená čočka obsahuje velké množství železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. K dostání je většinou loupaná, což přináší hned několik výhod - tento fakt snižuje u luštěnin neoblíbenou nadýmavost, nemusí se dopředu namáčet a velice rychle je hotová (během vaření mění barvu na žlutou).

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

FARMÁŘSKÉ PRODEJNY - ČESKÝ GRUNT

15. 2. 2012

Český grunt je síť malých prodejen potravin (kamenná alternativa farmářským trhům), kde se zaměřují na striktní výběr kvalitních potravin od středních a malých výrobců a farmářů. Můžete si zde zakoupit výhradně české produkty z ekologických farem a alternativních zemědělců.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZAPEČENÉ TĚSTOVINY S CIZRNOU A ZELENINOU

1. 2. 2012

Postup: Na oleji osmažíme cibulku, ochutíme česnekem, zalijeme vodou, přidáme bujon i těstoviny, vaříme do změknutí těstovin, přidáme mraženou zeleninu, přidáme již uvařenou cizrnu a necháme projít varem. Vkládáme do dobře promaštěného pekáče, pokapeme sojovou omáčkou a na závěr zalijeme směsí smetany a vajíček. Zapékáme 15-20min.Podáváme se zeleninovým salátem.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

KUSKUSOVÉ KOLÁČKY S ROZINKAMI

1. 1. 2012

Postup: Do vroucí směsy vody a mléka přidáme všechny suroviny (část nasekaných ořechů si ponecháme na posyp) a vaříme zhruba 12min. na hustou kaši. Po odstavení a částečném vychladnutí klademe kopečky na vymaštěný plech, trošku je pomačkáme  a posypeme zbylou směsí nasekaných ořechů.Pečeme vy vyhřáté troubě zhruba 15min.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

MARGARÍN NEBO MÁSLO?

1. 1. 2012

butter-1920670_960_720.pngUrčitě mockrát jste slyšeli, že margarín je zdravější a méně kalorický než máslo. Obojí je nesprávné. Sto gramů margarínu obsahuje přibližně stejně kalorií jako máslo. A provedené studie neprokázaly, že margarín významně ovlivňuje množství cholesterolu v krvi. Ani že lidé, kteří konzumují výhradně rostlinné tuky, mají riziko srdečního infarktu nižší, naopak v některých případech jsou k infarktu náchylnější. Vymažte ze své hlavy, že máslo je zdraví nebezpečné.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

BÍLÉ NEBO TMAVÉ PEČIVO?

1. 12. 2011

bread-399286_1920.jpgNezaměňujte cereální (obilné) celozrnné tmavé pečivo s běžnými pekařskými výrobky tmavé barvy - ve skutečnosti se jedná o bílé pečivo dobarvené karamelem. Celozrnné produkty mají také ve srovnání s bílým pečivem mnohem nižší glykemický index (nezpůsobují výkyvy hladiny krevního cukru a déle se tráví). Energetická hodnota bílého a celozrnného pečiva je téměř stejná. Výživová hodnota je ale vyšší u pečiva celozrnného.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

TEST KEČUPŮ DOPADL KATASTROFÁLNĚ

1. 11. 2011

kecup-tomatoes-1448361_960_720.jpgČasopis dTest provedl test 22 kečupů nabízených v tuzemských obchodech a výsledek skončil žalostně. Ve všech testovaných výrobcích byla zjištěna přítomnost až osmi druhů mykotoxinů a u některých byly navíc objeveny i pesticidy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ZÁLUDNÝ GLUTAMÁT

1. 6. 2011

china-1877397_960_720.jpgGlutamát je oblíbeným dochucovacím prostředkem nejen asijské kuchyně. Avšak podle posledních výzkumů může jeho nadměrná konzumace způsobovat zdravotní problémy.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

JAK SE JÍ DNES V ČESKU?

1. 4. 2011

food-1351287_960_720.jpgApetit Čechů se značně mění. Dopřáváme si téměř trojnásobně víc masa než lidé před šedesáti lety. Roste obliba drůbežího, mléko už moc nekupujeme, ale holdujeme sýrům, vínu a limonádám. Chleba jíme o polovinu méně, v pití piva ale nepolevujeme.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

ÉČKA V POTRAVINÁCH -úvodník

1. 2. 2011

Éčka neboli konzervanty, barviva, stabilizátory a jiné látky, nás na obalech potravin tak trochu děsí. Vyskytují se zprávy o alergických reakcích, hyperaktivních dětech a jiných zdravotních problémech, které souvisejí s obsahem éček.Pojďme se jim tedy podívat trošičku na kloub..

 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

POTRAVINY, KTERÉ JÍME

1. 1. 2011

Pokud se podívám na kvalitu dnešních potravin, někdy si říkám, že bych chtěla dát ochutnat svým dětem to, co se tu před těmi dvaceti léty jedlo. Nabídka potravin, které jsou teď v obchodech, je skutečně rozmanitá. Na straně druhé se za touto rozmanitostí skrývají jen různé barevné obaly a krabičky, které obsahují prakticky totéž. Mnoho potravin, které bychom si dovedli sami vyrobit, se vozí přes půl Evropy a zátěž exhalacemi a znečisťováním životního prostředí je větší, než jejich samotná užitná hodnota a vliv na zdraví. Do roku 1994 zde platily zákonné normy, které nedovolovaly, aby klobásy obsahovaly mouku, aby jogurty obsahovaly škrob atd. atd.Tyto normy byly zrušeny a v Česku začala doslova potravinová džungle. Zvu Vás tedy zde k poznání toho, co skutečně jíme..
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0

AGROTURISTIKA

3. 7. 2010

Agroturistika je skvělý tip na rodinnou dovolenou, umožňující strávit volný čas ve zdravém prostředí českého venkova. Vybrat si lze z nabídek selských statků, rančů, malebných chaloupek na samotě u lesa či vesnických stavení vyzdobených muškáty s předzahrádkou slézových růží a záhonků léčivých bylinek.Já sama jsem se na takovém jednom krásném statku narodila a vyrostla, a i dnes zde trávím krásný čas. Andy
 
Celý příspěvek
| Rubrika: JÍDLOVĚDA | Komentářů: 0