Jdi na obsah Jdi na menu

JAK SE ZBAVIT ZÁVISLOSTI NA CUKRU

2. 3. 2018

Není dne ani hodiny, kdy byste nepomysleli na čokoládu, dortík, zmrzlinu nebo alespoň bonbón? Mám pro vás špatnou zprávu, jste závislí na cukru. 


I když to zní šíleně, cukr je droga, která nám dokáže pořádně zkomplikovat život, ale nemějte strach, i když se vám doma válí krabičky od bonboniéry, papírky od čokolády a sušenek, nejste ztracený případ. Co vám pomůže, se dozvíte dále.

 

Nadměrné chutě na sladké nemáme proto, že se narodíme jako milovníci cukru, tuto "závislost" si pěstujeme špatným stravovacím režimem a stresem.

 

 

 

Odhalte jiné pojmenování pro cukr

Cukr lze nalézt v potravinách pod mnoha různými označeními, takže vyhnout se mu je vlastně dost namáhavé. Ne vše, co obsahuje cukr, uvádí toto specifické slovo v seznamu složek. Nabízíme proto seznam některých alternativních názvů pro cukr:

  • agávový nektar,
  • agávový sirup,
  • čirokový sirup,
  • cukr turbinado.
  • cukrářský cukr,
  • datlový cukr,
  • dextran,
  • dextróza,
  • diastatický slad,
  • fruktóza,
  • glukóza,
  • hnědá rýže v plátcích,
  • hnědý cukr,
  • hroznový cukr,
  • invertní cukr,
  • ječný slad,
  • javorový sirup,
  • karobový sirup,
  • koncentrát z hroznové šťávy
  • koncentrát z ovocné šťávy,
  • kondenzované mléko,
  • krystalická fruktóza,
  • kukuřičné sladidlo,
  • kukuřičný cukr,
  • kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy,
  • kukuřičný sirup,
  • laktóza,
  • maltodextrin,
  • maltóza,
  • med,
  • melasa,
  • ovocná šťáva,
  • řepný cukr,
  • sacharóza,
  • slad,
  • surový cukr,
  • třtinový cukr,
  • třtinový džus,
  • zahuštěná šťáva z cukrové třtiny,
  • zlatý cukr,
  • zlatý sirup.

 

Na druhou stranu snížit příjem cukru není prakticky tak složité, jak se může zdát. Stačí jen v jídelníčku maximálně omezit průmyslově zpracované potraviny a zaměřit se na ty přirozené. Tedy říct ne zmíněným polotovarům, sladkým jogurtům, hotovým omáčkám, baleným sušenkám, tyčinkám, krekrům a podobně. Naopak ano všem neupravovaným potravinám, jako jsou luštěniny, ovoce, zelenina, obiloviny, libové maso a tak dále.

 

 

Zde je několik možností, čím nahradit cukr:

  • namísto těstovin z bílé mouky jezte hnědé rýžové těstoviny, celozrnné těstoviny nebo těstoviny z quinoi,
  • namísto ovocného džusu pijte zelený čaj,
  • namísto limonády pijte minerální vodu s pár kapkami citronu nebo limetky,
  • namísto bílé rýže zvolte hnědou rýži nebo quinou,
  • namísto nezdravé svačiny si dejte křupavou syrovou zeleninu,
  • namísto zmrzliny snězte řecký jogurt,
  • namísto sladké snídaně a koláčků si dejte krajíc celozrnného chleba s míchanými vejci.

Co dělat, když vás přepadne chuť na sladké

Bez ohledu na to, jaké je vaše stravování zdravé a "nezkažené", téměř každého z času na čas chytne chuť na sladké nebo nějaké nezdravé jídlo. Jelikož vám jde o to, abyste praktikovali lepší stravovací návyky a odpoutali jste se od cukru, tady je pár návrhů, jak se zachovat, když zaútočí mls:

  • Vypijte sklenici čisté studené vody nebo minerální vody s citrusovou příchutí.
  • Identifikujte, co vaše choutky vyvolalo a nic nejezte, dokud nezjistíte odpověď. Jde o hlad? Stresující událost? Bezohledného partnera? Žízeň? Samotu?
  • Udělejte uvědomělé rozhodnutí, zda tu sladkost sníte, nebo ne. Zapamatujte si, že vy jste pánem svého těla. Nikdo vás nemůže k ničemu nutit. Pokud se rozhodnete něco sladkého s obsahem cukru sníst, je to jen a jen vaše rozhodnutí a vaše volba. Nehledejte omluvy nebo viníka jinde! Pokud se rozhodnete, že nic sladké jíst nebudete, klidně si dopřejte zdravou odměnu! Nakreslete si do kalendáře smajlíka, vhoďte do prasátka drobné nebo se vyberte do kina. Případně se pochlubte příteli nebo rodině! Pokud se rozhodnete, že tu sladkost sníte, zkuste ještě následující triky ...
  1. Zaveďte si desetiminutové pravidlo. Počkejte deset minut, než si dáte sladkost. Pokud na ni budete mít i po těchto deseti minutách chuť, tak si ji dejte.
  2. Na talíř si naberte jen tolik, kolik chcete sníst. Nejezte z celého sáčku nebo krabice.
  3. Vyzkoušejte nějakou náhradní sladkost: například pár kousků čokolády bez obsahu cukru. Malou porci ovoce s nízkým glykemickým indexem, mohou to být třešně, jablka nebo švestky. Dokonce Tic Tac nebo Mentolka. Případně bezkofeinový zelený čaj, nebo čaj z lékořice, které pomáhají obnovit funkci nadledvin. Můžete se také napít čerstvé vody ochucené stévií a trochou čerstvých citrusových plodů.

Zvolte jinou činnost, abyste se drželi od cukru co nejdál

Dobrý způsob, jak porazit sladkosti, je pustit se do jiné zajímavé aktivity. Vždy, když vás přepadne chuť na sladké, začněte něco dělat. Najděte si něco, co máte rádi a co považujete za smysluplné. Také, udělat něco dobrého pro někoho jiného je úžasný způsob, jak přestat myslet na sladké. Zde je pár nápadů:

  • začněte luštit sudoku nebo křížovku, zahrajte si šachy na počítači. Zaměstnejte mozek!
  • dejte si pár dřepů nebo výskoků
  • pokud máte partnera, napište mu zamilovaný dopis
  • vyhledejte na Facebooku dávno zapomenutého přítele a pozdravte ho
  • vyberte si něco, co by vás zajímalo a zkuste o daném předmětu zjistit co nejvíce informací
  • sepište si seznam filmů, na které se chcete podívat, nebo knih, které byste chtěli přečíst
  • zavolejte příteli nebo někomu z rodiny
  • vyberte si doma věc, kterou je třeba opravit nebo uklidit a udělejte to
  • zahrajte se s vaším domácím mazlíčkem
  • udělejte si malý výlet na kole
  • jděte na procházku

ZDRO INFO:

https://www.eotazky.cz/jak-porazit-zavislost-na-cukru

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář