Jdi na obsah Jdi na menu

AJURVÉDA

1. 5. 2013

Ájurvéda pochází z Indie aje nazývána "matkou všech léčebných systémů".Je to všeobsáhlá nauka o životě,skládající se z osmi různých odborných směrů, z nichž vychází i naše současná medicína. Vidí člověka jako celek, kde všechno souvisí se vším. Léčí proto nejen tělo, ale i mysl a duši. Klade velký důraz na prevenci a podporu zdraví za pomoci vyvážené stravy, pozitivního myšlení, životního stylu atd. Jejím cílem je harmonie, zdraví, které je naší přirozeností.

 
Podle ájurvédy jsou jednotlivé duševní i tělesné funkce určeny základními silami - vzduchem, ohněm a zemí, které rozhodují o tom, jak vypadáme a jak se cítíme. V každém z nás je určitá směs těchto sil, které by měly být v rovnováze. Proto ájurvéda hledá především příčiny vzniku nerovnovážného stavu, který se projevuje formou zdravotních potíží. Na to má k dispozici tisíciletími úspěšně prověřené způsoby ošetřování chronických nemocí, proto jsou její preparáty zásadně přírodní, vždy posilující a bez vedlejších účinků. Léčení pomocí ájurvédských metod lze protonasadit i tam, kde moderní medicína selže, nebo nepřináší žádané výsledky resp. lze oba způsoby kombinovat.
 

 Rozum člověku namlouvá, aby stál nad přírodou a byl měřítkem všech věcí. Člověk tak nabývá dojmu, že je schopen žít a tvořit proti zákonům přírody a vytváří zmetky". J. Arp

 

Ájurvéda představuje celostní medicínský systém

Léčebné nauky

Sociální prostředí orientované na konzum tlumí téměř každou samostatnou iniciativu a tak se i z medicíny stalo obchodní zboží. Podle mínění mnohých je choroba nepohodlná, špatná funkce organismu, která vznikla mimo kontrolu pacienta nebo jako projev opotřebení organismu. Ájurvéda k chorobě přistupuje jinak. Každý člověk nese podle ní velkou míru zodpovědnosti za své zdraví. Nevědomost však před chorobami nechrání. Naší povinností je proto respektovat nejen přírodní zákony, ale dodržovat i péči o své tělo. Jeho opotřebení závisí na jeho údržbě, používání či zneužívání.  Další povinností člověka je chránit se proti nezdravému využívání jeho tělesných nebo duševních sil, stejně jako proti škodlivým vlivům prostředí.

 

Ájurvéda rozlišuje léčebné nauky na iracionální, racionální a subtilní, přičemž hlavní důraz i v současnosti je dán na racionální nauku. Druhé dva aspekty vedou spíše směrem k filozofii a teologii. Iracionálním léčením označujeme léčebné postupy, které se vymykají lidskému vlivu (osud, prst boží, prosté lidské štěstí...), subtilním léčením jsou označeny formy víry v sebe sama, v určitou léčbu. Do této skupiny patří léčitelé, kteří své pacienty léčí bez medicínských prostředků, např. přikládáním rukou, telepatií, amulety, zaříkáváním atd. Ájurvéda tyto metody uznává, protože kořeny některého onemocnění mohou mít např. jemnohmotnou povahu a zvláště lidé, kteří žijí velice uvědoměle a zdravě, na ně reagují velice dobře. V těchto dvou aspektech však existovalo mnoho šarlatánů a diletantů, kteří zneužívali lidské důvěřivosti a může to širšímu přijetí ájurvédy u nás uškodit. Proto se jimi nebudeme dále zabývat.

 

Racionální léčebná nauka v ájurvédě se skládá ze tří částí, které mají rovnoprávné postavení:

  • nauka o výživě (panthja-apathja)
  • nauka o životě (svasthavrtta)
  • medicína - vnější očista (bahihšódhama), vnitřní očista (antahšódhama) a chirurgie

Zpracovala ing. Tatiana Flanderková

 

Zdroj: http://www.terapie.aztip.cz/alternativni-mediciny/ajurveda

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář