Jdi na obsah Jdi na menu

OČKOVÁNÍ JE PŘEDEVŠÍM O MANIPULACI

15. 1. 2012

Reklamní kampaně ohledně očkování mají lidi dovést k tomu, aby dostali strach. Člověk, který má strach, je totiž snadno manipulovatelný.

Reklama coby manipulace

Nejdřív ji však pojmenujme, co je to vlastně manipulace, protože ze zkušenosti znám, že lidé si význam tohoto slova vysvětlují všelijak.

Manipulace je vnucení nesprávné věci jinému člověku tak šikovně, aby tu nesprávnost dotyčný člověk nejen že nerozpoznal a vzal tu nesprávnou věc za svou, ale byl ještě za ni rád.

Většina lidí vůbec nepoznala, že očkování, ať proti chřipce, klíšťové encefalitidě či žloutence, je ve skutečnosti manipulací.

Kolik lidí podlehlo této manipulaci?
Ze své praxe znám, že je to hodně velký počet. A ještě jsou tito lidé rádi, že se mohou očkovat.

Jejich strach je tak velký, že se raději ani nezajímají o vedlejší účinky očkování. Dokonce jsem se setkala s případy, kdy dotyční znali vedlejší účinky očkování, ale strach z dané nemoci byl tak velký, že byli ochotni vědomě riskovat i podstoupení vedlejších účinků, než aby zůstali bez očkování. Tito lidé ve svém strachu z nemoci berou očkování jako ochranný štít a nedokáží si představit, že by nebyli očkováni proti těmto nemocem.

Typická prvotní reakce těchto lidí, když se začneme bavit o tom, že lze být naprosto zdravým i bez očkování, je v různé míře projev agresivity pramenící ze strachu.

Některými z takovýchto reakcí jsou:

  • útok - "co si to dovolujete sahat mi na moje očkování"
  • hrůza v očích - "snad mne nechce připravit o můj ochranný štít proti takto nebezpečným nemocem"
  • (prvotní) naprosto kategorické odmítání zbavit se závislosti - "bez očkování si neumím představit svůj život"
  • pochybnosti - "to přece není možné být zdravým bez očkování"
  • znevažování vedlejších účinků - "no a co, že to má vedlejší účinky, mne se to netýká"
  • vztek - "snad mi nechcete tvrdit, že já ovlivňuji, zda dostanu chřipku, encefalitidu či žloutenku!"

Tyto reakce jsou ukazatelem dobře udělané reklamy. Splnila totiž svůj účel. Měla nepochybně hodně rozsáhlý vliv a skvělý účinek - lidé mají strach.

Žel ani nezasvěcení lidé podílející se na očkování neznají závažná negativní fakta ohledně očkování. A navíc ještě mají pocit, že se podílí na dobré věci.

I to je důkaz dobře provedené manipulace. Vždyť de facto jsou všichni rádi.

Spotřebitelé přijali nesprávnou věc a navíc jsou rádi, že jsou údajně chráněni - byť poškozeni, ale to si neuvědomují.

Prodejci jsou také rádi, že se jim povedlo prodat zboží, které přináší zisk, a to i za cenu skrytého poškozování lidí.

Příkladem této skryté manipulace je úspěšná reklama na Actimel

Tolik lidí se "chytlo" i v tomto případě. Opět si připadají, že bez Actimelu nejsou dostatečně chráněni a nejsou odolní. Vždyť snížená odolnost je silný argument. Navíc si tito lidé myslí, jak jsou zodpovědní, že pro své tělo něco dělají, že mu pomáhají.

Opět dobře zpracovaná reklama. Další závislost člověka na něčem, bez čeho se v pohodě člověk obejde, aniž by ohrozil sám sebe. A všichni zúčastnění jsou zase "rádi"...

To, že díky reklamě na Actimel jsou lidé uvěřivší v údajné účinky Actimelu poškození ve své psychice - že mají strach a jsou závislými - nikoho nezajímá.

Proč taky? Důležité je, že se Actimel prodává a neškodí tělu lidí. O psychiku člověka se nikdo do hloubky nezajímá.

Údajná kontrola negativního vlivu reklam na člověka

Existuje instituce, která hlídá vliv reklam na lidskou psychiku.

Tato instituce hlídá ale pouze to, zda reklama nezastrašuje. Nehlídá, zda a nakolik reklama znejišťuje spotřebitele. Nehlídá ani to, zda reklama činí spotřebitele zranitelnými. Důležité je pouze to, zda tito lidé nejsou viditelně poškozováni otevřeným nátlakem a zastrašováním.

Lidé nemají zastání - nikdo je opravdu do hloubky nechrání před manipulací. A jelikož je nikdo nechrání, proto jsou vystavováni tlakům reklamy, které jsou skryté a těžko odhalitelné.

O negativním vlivu a účinku reklam bych mohla psát ještě dlouho. Vždyť sama jsem pracně vymaňovala mnoho lidí z psychického poškození: z jejich neoprávněného pocitu strachu, zranitelnosti, ohrožení či bezmoci vzniklých z různých reklam.

Ale snad i tyto základní informace vás dovedou k zamyšlení a třeba i k přehodnocení postoje k reklamám...

Autor: Katka Kuňová
zdroj: www.avenna.cz
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář