Jdi na obsah Jdi na menu

VÝŽIVA SENIORŮ

1. 12. 2012

Výživa seniorů se vyznačuje řadou zvláštností, které souvisí se zdravotním stavem starších lidí.  Její důležitost by si měl uvědomit každý, kdo přichází se starším člověkem do styku – zdravotník, sociální pracovník i příbuzný.

„Mně stačil ten rohlík s kávou. Nedělej si škodu, já už moc nepotřebuju…“ Už jste někdy něco podobného slyšeli od svých rodičů či prarodičů?

 


Z nutričního hlediska je významná např. ztráta pocitu žízně a chuťových vjemů, pokles klidového metabolismu a celkové tělesné aktivity, poruchy chrupu znemožňující jíst některé potraviny a zhoršení výkonnosti trávicího traktu. Starší osoby mohou trpět nedostatkem konkrétních živin. Typický je nedostatek bílkovin, vitamínů skupiny B, D, C a také folátů, minerálních látek (zvláště vápníku a zinku) a nedostatek vlákniny.

Ve stáří přirozeně dochází k úbytku svalové hmoty a ke změnám v imunitním systému. Pokud se přidá vliv nedostatečné výživy či snížení hybnosti, celkový zdravotní stav seniora se velmi rychle zhoršuje. Zhoršení hybnosti může mít za následek i nevůli připravit si jídlo či dojít si nakoupit, což může souviset i s následnou depresí z osamělosti a se sociální izolací, která je u starých lidí poměrně častá. 
Významnou roli ve výživě u seniorů hrají i vedlejší účinky užívaných léků, kterých nebývá málo a zařazování potravin, které účinnost léků snižují.  Např. antiflogistika – léky působící protizánětlivě - snižují chuť k jídlu a grapefruitová šťáva či džus výrazně prodlužují účinek řady léků, proto je lepší se této kombinaci vyhnout.

Zásady stravování ve starším věku

  • strava pravidelná, pestrá, chuťově výrazná a čerstvá, rozdělená do více malých porcí
  • přizpůsobení úpravy a konzistence zdravotnímu stavu, např. u problémů s chrupem pokrmy umlít či krájet na malé kousky, nebo mixovat, zeleninu a ovoce strouhat apod.
  • strava energeticky přiměřená s optimálním příjmem jednotlivých živin
  • dodržování pitného režimu - pravidelné a časté pití (denně vypít asi dva litry tekutin – je vhodné střídat různé druhy - vodu z kohoutku, balenou stolní vodu, kombinovat různé minerální vody, ovocné a zelené čaje), nezapomínat na polévky - vhodné jsou lehké zeleninové vývary
  • omezení soli a cukru (sacharózy, sladkého pečiva, dortů apod.)
  • snížení příjmu živočišných tuků a tučných potravin, zařadit kvalitní máslo a rostlinné tuky
  • dostatek plnohodnotných bílkovin, v jídelníčku by nemělo chybět: maso drůbeží, libové vepřové a hovězí, dvakrát v týdnu zařadit i rybí maso; vejce; mléko a mléčné výrobky - velmi vhodné jsou zakysané mléčné výrobky
  • vyšší příjem vlákniny (denně sníst několik porcí celozrnného chleba nebo pečiva)
  • dostatečný příjem ovoce a především zeleniny v několika denních porcích v jakékoliv formě

 

Nelze-li, ať už z jakýchkoliv důvodů, zajistit dostatek dlouhodobě pestré a vyvážené stravy, nedokážeme-li udržet optimální nutriční stav staršího člověka, např. v době nemoci, je vhodné využít některé formy doplňkové enterální výživy (tzv.NUTRIDRINKY). Možné je i doplnění vhodným potravinovým doplňkem pro seniory, nejčastěji se jedná o vyrovnání nedostatku VÁPNÍKU a vitaminu D. Výběr jakéhokoliv přípravku a jeho dávkování je vždy dobré konzultovat s lékařem.

Dát univerzální doporučení na zdravou výživu ve stáří je velmi obtížné, ba téměř nemožné. Doporučení se liší dle věku, fyzické aktivity, stavu výživy každého člověka a samozřejmě jeho zdravotního stavu. Je nutné volit ke každému člověku individuální přístup a výživová doporučení a fyzickou aktivitu konzultovat s ošetřujícím nebo odborným lékařem, spoustu informací lze najít také na internetu (př. na stránkách www.vyzivavnemoci.cz).

Vedením seniorů k lepšímu způsobu stravování, pohybové aktivitě a celkovou motivací k pozitivním změnám jim pomáháme ke zvýšení jejich zdravotního potenciálu a kvality života.

zdroj:

http://www.samoleceni.cz/vyziva-ve-stari

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář