Jdi na obsah Jdi na menu

POKLES KREVNÍHO TLAKU Z JÍDLA

1. 9. 2014

Cítíte někdy po jídle závrať? Pokud ano, můžete trpět tzv. postprandiální hypotenzí, která postihuje až třetinu dospělých mužů a žen. Volně přeloženo to znamená nízký tlak vyskytující se po jídle.

 
Trávení je složitý proces, který vyžaduje souhru mezi trávicím, nervovým a cévním systémem. Prvotní požadavek je přesměrování části krve do žaludku a tenkého střeva. Pro kompenzaci tohoto odchýlení krve musí srdce bít rychleji a silněji a cévy dále od trávicího systému se zužují. Tyto dvě akce udržují krevní tlak a tok krve do mozku, končetin a zbytku organismu.
 
U některých osob však srdce a cévy nereagují, jak by měly. To způsobí, že krevní tlak poklesne všude s vyjímkou trávicího sytému. Náhlý pokles tlaku se většinou projeví motáním hlavy a závratí. U některých lidí může postprandiální hypotenze způsobit ztrátu vědomí a omdlení. U jiných spustí bolest na hrudi jako při angíně pectoris, poruchy vidění nebo nevolnost. Dokonce byly hlášeny případy, kdy hypotenze vyvolala mini mrtvici, tzv. tranzitní ischemickou ataku.
 
Proč se to děje?
 
Někteří lidé jsou geneticky predisponováni k postprandiální hypotenzi. U jiných se objeví po mrtvici, nehodě či jiném traumatu poškozujícím nervy a senzory krevního tlaku. U většiny se však posprandiální hypotenze vyvíjí v průběhu stárnutí organismu, kdy klesá schopnost těla reagovat na náhlé změny krevního tlaku. Posprandiální hypotenze se vyskytuje u onemocnění jako je vysoký krevní tlak, diabetes, Parkinsonova choroba a další nervy poškozující onemocnění.
 
Prevence je základ
 
Pro postprandiální hypotenzi neexistuje spolehlivá léčba, ale pár změn v životním stylu může vést ke zlepšení.
 
Voda před jídlem. Vypití sklednice vody 15 minut před jídlem může ztlumit pokles krevního tlaku.
 
Menší porce. Velké porce spíš vyvolavají postprandiální hypotenzi než menší. Raději místo tří velkých jídel během dne, vyzkoušejte šest až sedm menších jídel.
 
Omezení rychle spalovaných jednoduchých cukrů . Bílý chléb a další výrobky z rafinované mouky, bílá rýže, brambory, sladké zákusky procházejí rychle z žaludku do tenkého střeva. Tento rychlý transport přispívá k postprandiální hypotenzi. Nahrazení těchto rychlých cukrů celozrnými obilovinami, luštěninami, bílkovinami a zdravými tuky může pomoci udržet krevní tlak po jídle.
 
Odpočinek. K poklesu tlaku po jídle dochází obvykle za 30-60 minut. Posazení či lehnutí si na hodinku po jídle je další způsob, jak se vypořádat s postprandiální hypotenzí. Pokud se musíte pohybovat, buďte opatrní.
 
Zdroj: Harvard Heart Letter
http://zdrava-vyziva.doktorka.cz/jidlo-muze-zpusobit-pokles-krevniho-tlaku/
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář