Jdi na obsah Jdi na menu

POHANKA - zapomenutý lék

1. 1. 2016

Pohanka je velice prospěšná lidskému organismu, proto by měla patřit ke stálicím našeho jídelníčku. Je bohatým zdrojem na nejrůznější vitamíny a minerální látky. Nejdůležitější látkou, kterou pohanka obsahuje je rutin, který podporuje vstřebávání vitamínu C. Navíc příznivě působí na cévy a celý cévní systém vůbec. Pohanka je také významná krmná a medonosná rostlina.

 

 

Pohanka (Fagopyrum esculentum) je nutričně velmi hodnotná. Často je mylně zařazována mezi obiloviny, ve skutečnosti se ale jedná o jednoletou rostlinu z čeledi rdesnovitých, která má podobně moučná zrna jako obilí. Pohanka je však naprosto hypoalergenní, vhodná i pro celiaky.

Kromě toho, že pohanka patří mezi bezlepkové potraviny, obsahuje také řadu minerálních látek, jako jsou vápníkželezohořčíkfosfordraslíkměďmangan azinek, a vitamínů B (B1, B2, B6), E, niacin rutin.

Příznivé účinky pohanky

  • zmírňuje problémy křečových žil
  • snižuje riziko trombózy, infarktu a mozkové mrtvice
  • příznivě ovlivňuje funkci trávicího systému
  • odstraňuje popraskané žilky v oku
  • uklidňuje žaludeční a dvanáctníkové vředy
  • regeneruje jaterní buňky
  • napomáhá odbourávání cholesterolu v krvi
  • snižuje vstřebávání cholesterolu z potravy
  • usnadňuje léčbu hemeroidů
  • významný zdroj vlákniny, vitamínů a minerálních látek
  • vhodná ke konzumaci v těhotenství (POZOR! Neplatí u pohankového čaje!)

Doporučená příprava:

Abychom pří přípravě pohanky zachovali všechny důležité léčivé látky a vitamíny, v žádném případě ji nesmíme vařit. Pohanku zalijeme vařící vodou a necháme pod pokličkou nabobtnat.

 

Recept: Pohankové karbanátky

Ingredience:

  • hrnek pohanky
  • 2 hrnky vody
  • 150 g mražené zeleniny (mrkev, hrášek, kukuřice)
  • 1 balení sojových kostek
  • 1 - 2 kostky bylinkového bujónu (bazalka a olivový olej)
  • majoránka
  • pohanková krupice
  • 1-2 vejce
  • 150 g uzený šmakoun

Postup přípravy:

Kostky sojového masa uvaříme dle návodu na sáčku (s bujónem), necháme je okapat, a poté rozkrájíme na drobné kousky. Mezitím spaříme pohanku, uvaříme zeleninu a vše zamícháme. Vzniklou směs necháme zchladnout, přidáme nastrouhaného šmakouna, nadrobno nakrájené sojové maso, přidáme vejce a řádně promícháme. Hmotu dle potřeby zahušťujeme pohankovou krupicí.

Na válu posypaném pohankovou krupicí tvarujeme z vychladlé hmoty bochánky, které poté osmažíme na olivovém oleji. Podáváme s uvařenými brambory nebo jako hamburger v celozrnné housce.

Zařazujete pohanku do svého jídelníčku? Doporučte nějaký zdravý recept.

 

zdroj info:

http://zdrava-vyziva.zdrave.cz/pohanka-nepravem-zapomenuty-vselek/

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Helus - pohanka

2. 4. 2016 9:23

Dnes si spravim pohankove ryzoto,karbanatky nabuduce.Zaradujem pohanku do jedalnicka casto,hlavne do polievok ju davam.