Jdi na obsah Jdi na menu

MARGARÍN NEBO MÁSLO?

1. 1. 2012

Určitě mockrát jste slyšeli, že margarín je zdravější a méně kalorický než máslo. Obojí je nesprávné. Sto gramů margarínu obsahuje přibližně stejně kalorií jako máslo. A provedené studie neprokázaly, že margarín významně ovlivňuje množství cholesterolu v krvi. Ani že lidé, kteří konzumují výhradně rostlinné tuky, mají riziko srdečního infarktu nižší, naopak v některých případech jsou k infarktu náchylnější. Vymažte ze své hlavy, že máslo je zdraví nebezpečné.

Mnoho lidí si jistě několikrát položilo otázku: co je pro zdraví lepší, živočišné máslo, nebo rostlinné roztíratelné tuky?

 

Máslo

Máslo má velmi dlouhou tradici a používá se po staletí. Máslo je mléčný výrobek, který se vyrábí ze smetany a obsahuje minimálně 80% mléčného tuku, 16% vody a zbytek tvoří sušina. V sušině je obsažena laktóza a bílkoviny.

 

Aroma másla je dáno obsahem mastných kyselin a chuť je dána obsahem mléčných bílkovin. V másle jsou obsaženy vitamíny rozpustné v tucích, a to hlavně, vit. A, D a E. Bohužel je v másle mnoho trans nenasycených mastných kyselin, a proto jeho konzumace je nevhodná pro lidi trpící vysokým cholesterolem a srdečními onemocněními. Zdravým lidem s vyváženým jídelníček by nemělo máslo uškodit. Máslo je vhodné spíše pro studenou kuchyni a nemělo by se používat při smažení.

 

Nutriční hodnoty ve 100g výrobku AB máslo:

Energie: 3100 KJ

Bílkoviny: 0,75 g

Sacharidy: 0,8 g

Tuky: 82,5 g

Vit. A: 887 mikrog.

Vit. D: 0,76 mikrog.

Vit. E: 2 mg

Margaríny

Prvotně sloužily margaríny jako levná náhrada másla. Dnes už jsou margaríny kvalitnější, jelikož se k výrobě používají výhradně kvalitní rostlinné oleje. Mnozí lidé si myslí, že margaríny jsou plné éček. Je pravda, že se při výrobě používají emulgátory, ale jedná se o stejné látky, které vznikají v lidském organismu při odbourávání tuků. Barviva, ochucující a aromatické látky, které se při výrobě do margarínů přidávají jsou přírodní nebo přírodně identické.

 

Složení mastných kyselin v margarínech je velmi dobré, a proto jsou margaríny ve výživě prosazovány, hlavně kvůli prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Většina rostlinných tuků se obohacuje o vitamíny A, E a D, některé výrobky i o vitamínů skup. B a omega-3-mastné kyseliny. Velkou předností roztíratelných tuků je nulový obsah cholesterolu, zatímco obsah cholesterolu v másle je vysoký. Další výhoda je, že jsou lépe roztíratelné, jsou vhodné na pečení i smažení a dají se v prodejnách sehnat i v light podobě.

 

Nutriční hodnoty ve 100g výrobku FLORA pro ACTIV:

Energie: 1300 KJ

Bílkoviny: 0,5 g

Sacharidy: 2,5 g

Tuky: 35g

Vit. A: 800 mikrog.

Vit. D: 7,5 mikrog.

Vit. E: 20 mg

Vit. B6: 5 mg

Vit. B12: 2,5 ug

zdroj:http://www.bio-life.cz/clanky/faq/co-je-lepsi-maslo-nebo-margariny.html

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář