Jdi na obsah Jdi na menu

MANGAN - MANGANUM (Mn)

1. 5. 2013

Mangan je nezbytnou součástí mnoha enzymů – bílkovin řídících chemické reakce v našem těle. Zasahuje do přeměny cukrů, cholesterolu, hormonů štítné žlázy i pohlavních hormonů. Při jeho nedostatku můžeme pocítit problémy právě na těchto úrovních.

Celkový obsah manganu v našem těle je přibližně 12-20 mg. Hlavními zásobárnami jsou játra a ledviny. Množství manganu v těle, hlavně v kostech, se však snižuje s věkem. Jeho nedostatek pak způsobuje deformaci kostí a zbrždění růstu.

Doporučená denní dávka je 2,5-5,0 mg. Kojící ženy potřebují až 9 mg manganu denně.

Ve kterých potravinách můžeme mangan najít? Bohatými zdroji jsou zejména ořechy, mandle, obilí, listová zelenina, kakao a čaj.

V zemích, kde se tradičně pije velké množství čaje, přijímají jednu třetinu denní potřeby manganu právě z tohoto nápoje.

Pokud rádi mlsáte, klidně si tu a tam dopřejte tabulku čokolády. Kakao, které čokoláda obsahuje, dodá lidskému organizmu pořádnou dávku manganu

Při dlouhodobém nedostatek manganu můžete pociťovat bolesti kloubů, nedostatek pohlavní apetence, pesimizmus, zhoršení sluchu, hučení v uších, únavu, nechutenství nebo stavy neklidu.

K předávkování z běžné stravy nemůže dojít. Projevy nadbytku se tak týkají spíše případů intoxikace při těžbě kovů. Jsou charakterizovány zvracením, bolestmi hlavy a poruchou koordinace pohybů.

Mangan se podílí na správném vývoji našich kostí a chrupavek. Může nám posloužit jako vhodný doplněk při léčbě osteoporózy a některých kloubních deformací. Pokud konzumuje budoucí maminka stravu chudou na mangan, může dokonce ohrozit vývoj plodu. Mangan ovlivňuje přiměřený růst, vývoj orgánů i náležitou funkci vnitřního ucha, které později zabezpečuje udržování rovnováhy.

Mangan nám pomáhá hlídat hladinu cholesterolu v krvi. Je vhodný jako prevence i doplněk léčby.

ZDROJ INFO:

http://www.ordinace.cz/clanek/mangan/

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář