Jdi na obsah Jdi na menu

DOMÁCÍ CELOZRNNÉ TĚSTOVINY

1. 5. 2014

 Celozrnné těstoviny mají mnohem vyšší obsah vlákniny, vitaminů skupiny B a minerálních látek (železo, hořčík)Jak název napovídá, jsou vyrobeny z celozrnné mouky, která vzniká pomletím celého zrna obilí včetně slupky (tak zvaných otrub) a klíčku. Celozrnné těstoviny jsou proto výživově hodnotnější než klasické těstoviny z mouky bílé.

Recept na domácí (CELOZRNNÉ) těstoviny je velmi jednoduchý. Stačí jen kvalitní (CELOZRNNÁ)  mouka, vejce, olivový olej a voda. Mouka je zásadní ingredience.

 

Ingredience

300 g semolinové mouky, 3 vejce, 3 lžíce vody, 1 lžíce olivového oleje

Postup

Vsypte mouku do velké mísy a uprostřed udělejte důlek. Do důlku rozklepněte vejce a přidejte vodu, olej a důkladně rozmíchejte. Smíchejte vytvořenou směs s moukou až se začne tvořit těsto. Propracujte těsto rukama na pomoučeném vále až je pěkně vláčné. V případě potřeby přidejte mouku nebo vodu. Nechte těsto 30 min. odpočinout při pokojové teplotě zabalené do potravinové fólie. Tímto je připraveno těsto a můžeme přejít k vytváření těstovin.

Těsto můžete zpracovávat ve strojku na těstoviny/nudle nebo se pustit do ručního hnětení. Těsto rozdělíte na půl a pomoučněným válečkem obě půlky směrem od sebe rozválíte na podlouhlé placky o výšce asi 3 milimetry. Těstem vždy po několika tazích válečkem lehce pootáčíte. Pláty těsta znovu pomoučíte a přeložíte na poloviny. Ostrým nožem nakrájíte nudle v šířce, kterou potřebujete.

 

Mouka je zásadní složka těstovin, proto opravdu velmi závisí na jejím výběru. Jaká je ta správná mouka a jaké jsou její výhody?

Většina z nejčastěji prodávaných těstovin je vyrobena z hladké pšeničné mouky. Z nutričního hlediska jsou ale mnohem lepší těstoviny z mouky z tvrdé pšenice - tzv. semoliny. Díky vyššímu obsahu lepku má semolina nižší glykemický index. Mouka z tvrdozrnné pšenice má nejenlepší nutriční hodnoty, ale také nevyžaduje další dobarvování, tedy pokud si chcete doma vyrobit krásné žluté těstoviny. Dietoložka PhDr. Karolína Hlavatá, PhD. ještě upřesňuje, že „obsah vlákniny, vitaminů (především B skupiny) a minerálních látek záleží na stupni vymletí mouky.“

Co přidat do těsta?

“K výrobě těstovin se používá zejména pšeničná krupice, ale vyrábí se také speciální druhy těstovinz jiných druhů mouky (například rýžové, kukuřičné, amarantové nebo pohankové). Součástí těstovin mohou být také různé bylinky, vejce, koření, zeleninové extrakty,” doplňuje nutriční terapeutka Veronika Jirkalová.

Doma si můžete i poměrně snadno určit, jakou barvu budou vaše těstoviny mít. Kromě klasické žluté barvy, si přidáním dalších ingrediencí vyrobíte těstoviny barevné - zelené se špenátem, načervenalé s rajčatovým protlakem, do černa se sépiovým inkoustem nebo jednoduchým přidáním pepře získat na těstovinách viditelná tmavá zrníčka. Kromě barvy dodáte přidáním různých ingrediencí těstovinám i specifickou chuť. Při výrobě těstovin z běžné hladké pšeničné mouky se pro dosažení žluté barvy přidává do těsta kurkuma, to například u semolinových těstovin není potřeba.

Největší podíl vlákniny mají těstoviny celozrnné

Nejzajímavější z nutričního hlediska jsou jistě těstoviny z mouky celozrnné (u nás nejčastěji z mouky celozrnné pšeničné nebo žitné), které obsahují nejvyšší podíl vlákniny. K dalšímu navýšení obsahu vlákniny můžeme dojít také tím, když do těstovin přidáme jemně mleté pšeničné otruby,” uvádí Jirkalová. Pro celozrnné těstoviny je nejčastější používaná pšeničná celozrnná mouka, špaldová celozrnná mouka nebo mouka grahamová, je však možné využít i jiné druhy.

zdroj:

http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/tipy-zajimavosti/Jak-na-domaci-testoviny__s594x7914.html

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář